Qatar Airways schrapt ’bizarre’ eisen voor grondpersoneel, zoals alle haren van armen verwijderen

Qatar Airways schrapt ’bizarre’ eisen voor grondpersoneel, zoals alle haren van armen verwijderen
Qatar Airways legt allerlei kledingvoorschriften op aan stewardessen.
© Foto ANP
Schiphol

Vrouwelijk personeel van Swissport op Schiphol, dat in opdracht werkt voor Qatar Airways, hoeft toch niet alle haren op het gezicht en de armen te verwijderen. Harde eisen zijn na alle media-aandacht veranderd in richtlijnen.

Qatar Airways wilde de nieuwe kledingvoorschriften per 1 augustus opleggen aan het grondpersoneel. Op Schiphol voert Swissport deze werkzaamheden uit.

Naast het verwijderen van de haren, zouden vrouwelijke grondstewardessen met grijs haar hun haar moeten verven. Een eis die niet gold voor hun mannelijke collega’s.

De Haarlemse Aileen Out, schrijft het blog Pretty Business over zakelijke mode en werkkleding. Zij klom meteen in de pen toen ze hoorde van de nieuwe eisen, die wat haar betreft ’bizar’ zijn. ,,Vooral in de luchtvaart gaan de regels erg ver. Zo hoor je vaak dat stewardessen maximaal maat 40 of 42 mogen dragen.’’

Seksisme

Out is voorstander van een duidelijke dresscode bij bedrijven. ,,Ik vind het goed als mensen er goed verzorgd uitzien. Maar het gaat te ver als er onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen. Dat is seksisme. Vrouwen moesten alle haren op hun gezicht verwijderen, maar mannen mogen wel een snor dragen. En vrouwen moesten hun grijze haren verven en mannen niet.’’

Mede door alle media-aandacht zijn de eisen nu bijgesteld, zegt Joost van Doesburg van vakbond FNV. ,,Ik heb begrepen dat de eisen zijn veranderd in richtlijnen. Maar het personeel is hier nog niet van op de hoogte gebracht. Wij zullen via het personeel in de gaten houden hoe met deze richtlijnen wordt omgegaan.’’

Medewerkers van Swissport hadden bij de vakbond aan de deur geklopt.

Extreme details

Ook Van Doesburg vindt dat een luchtvaartmaatschappij best mag eisen dat het personeel er verzorgd uitziet. ,,Maar dat moet niet in de meest extreme details gaan. Zeker als er andere eisen aan vrouwen gesteld dan aan mannen. Het is jammer dat Qatar Airways hiermee vrouwonvriendelijkheid importeert.’’

Dat Swissport aanvankelijk bereid was de nieuwe regels in te voeren, wijt Van Doesburg aan de ’doorgeslagen concurrentie’ op Schiphol. Met zoveel afhandelingsbedrijven loop je het gevaar dat ze alles slikken. Wij willen dat die bedrijven weerbaar zijn en ondersteund worden door de Schiphol Group.’’

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons