Premium

Regio Waterland in reactie op programma van eisen voor aanbesteding busvervoer: ’Directe verbinding naar CS moet blijven’

Regio Waterland in reactie op programma van eisen voor aanbesteding busvervoer: ’Directe verbinding naar CS moet blijven’
Purmerend

Als het aan de gemeenten in de regio Waterland ligt, blijft het aantal busdiensten richting Amsterdam Centraal ook na 2021 minimaal gelijk.

Dat laten ze weten aan de Vervoerregio Amsterdam, die het busvervoer binnenkort opnieuw gaat aanbesteden.

Voor de bussen van Edam naar Amsterdam CS deed voorzitter Sharon Dijksma van de Vervoerregio kortgeleden al een - totaal onverwachte - toezegging. Op die route blijven ook na 2021 evenveel bussen rijden. Purmerend, dat in een vergelijkbaar schuitje zit, kreeg zo’n toezegging niet. Dat kan inhouden dat na 2021 het mes gaat in het aantal rechtstreekse ritten tussen Purmerend en Amsterdam Centraal.

De adviescommissie voor het busvervoer in Waterland wil daar alsnog verandering in brengen. ,,Wij dringen er bij u op aan om als eis op te nemen dat het aantal ritten naar Amsterdam CS vanuit Waterland tenminste gelijk blijft aan het huidige aantal ritten in 2019’’, schrijft de commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten. ,,Temeer omdat de regio Waterland geen rechtstreekse treinverbinding heeft met Amsterdam CS.’’ Wat de regio betreft, doet dat ook recht aan de uitkomst van een enquête die eerder dit jaar onder reizigers werd gehouden.

Ringlijn

De gemeente Purmerend wil graag een ringlijn of stadsbus tussen de verschillende wijken, belangrijke voorzieningen en de binnenstad. In het programma van eisen voor de aanbesteding komt die wens onvoldoende naar voren, vindt de adviescommissie. Datzelfde geldt voor een goede bereikbaarheid van het centrum ’s avonds en in het weekeinde.

Beemster hamert op het behoud van een goede verbinding met het centrum van Purmerend. Ook wil Beemster dat vooral het Waterlandziekenhuis, maar ook andere voorzieningen in Purmerend en Beemster beter bereikbaar worden. Reizigers geven die aspecten een onvoldoende.

Scholierenlijnen

De Waterlandse gemeenten vinden verder dat scholierenlijnen verplicht moeten worden gesteld, met name richting De Rijp. Ze pleiten ook voor een goede aansluiting op twee lijnen van Connexxion, de 129 van Purmerend naar Alkmaar en lijn 128 tussen Noordbeemster en Hoorn.

Rondje Monnickendam

Vanuit Landsmeer wordt aandacht gevraagd voor het behoud van lijn 125, met de huidige frequentie van twee maal per uur.

De gemeente Waterland wil het eenrichtingsrondje door Monnickendam gehandhaafd zien.

Een directe busverbinding in de spits naar Marken moet niet als wens, maar als eis opgenomen worden in het programma van eisen. Dat wordt door de regiogemeenten onderschreven.

Meer nieuws uit Waterland

Meest gelezen