Samenwerking in toeristische sector Medemblik werpt zijn vruchten af
Maaike Steltenpool (midden) met op de Segway Chantal Hoek van stadshaven Medemblik en vrijwilliger Henk Benedick in de speciale citytour-bus: ,,Het is mooi om te zien dat ondernemers elkaar weten vinden.”© Foto Marcel Rob
Zelf ook woonachtig in de gemeente Medemblik ziet Maaike Steltenpool ’de doelgroep’ regelmatig lopen of fietsen. ,,’Wat gaaf dat je hier bent’, denk ik dan. ’Ik hoop dat je het naar je zin hebt’.” Want juist met dat doel voor ogen is ze ruim twee jaar geleden aan de slag gegaan als toeristisch coördinator.
Zorgen dat meer bezoekers de weg naar Medemblik weten te vinden. En duidelijker maken wat er allemaal te beleven is, zodat toeristen langer blijven ’plakken’. Daar is de afgelopen periode door de gemeente en het toeristisch platform flink op ingezet. Met succes, constateert Steltenpool. ,,Met lokale ondernemers, musea en creatieve partner Westfris zijn verschillende promotieactiviteiten opgezet”, vertelt de toeristisch coördinator. ,,Het is mooi om te zien dat ondernemers elkaar weten vinden. En dat iedereen mee wil doen. Voorheen was alles heel versnipperd, nu treden ze echt als één geheel naar buiten.”
Website
Op de site www.visitmedemblik.nl staat al het toeristische en recreatieve aanbod, inclusief evenementen in de regio Medemblik. Ook verschijnt jaarlijks het magazine Rijk aan Verhalen en zijn er verschillende brochures gemaakt, zoals een vaar- en visfolder voor binnenwateren in de hele gemeente. ,,Daar was veel behoefte aan”, aldus Steltenpool. ,,Ondernemers die bootjes verhuren geven de folder met vaarroutes mee aan hun gasten. Zij kunnen daarin ook zien waar het leuk is om aan te meren. Een ander mooi voorbeeld van de samenwerking is de stadsplattegrond. Daar achterop staat een spaaractie van de verschillende musea in Medemblik. Wie overal geweest is krijgt een goodiebag.”
Ook de verschillende toeristische voorzieningen zijn, qua uitstraling, op elkaar afgestemd. De Citytours-bus die al langer bezoekers vervoert is in dezelfde huisstijl vormgegeven als de Segway (’Een samenwerkingsinitiatief van de centrumondernemers’) die vanaf dit seizoen rondrijdt als toeristisch informatiepunt.
Windmolen
Als symbool van de zomercampagne ’Kom Aanwaaien’ - een verzameling van verschillende activiteiten en evenementen - zal een grote kunststof windmolen op diverse plekken in de gemeente te vinden zijn. ,,Toeristen kunnen ermee op de foto, waaraan dan weer leuke acties verbonden zijn om ze te verleiden langer te blijven of terug te komen. Want er is zoveel te beleven. En ook mensen die hier jaren geleden al een keer geweest zijn adviseer ik om zeker nog eens terug te komen. De ondernemers hebben niet stilgezeten.”