Premium

Strandpaviljoens schreeuwen om personeel: bonussen, opslag en zelfbediening als reddingsboeien

Strandpaviljoens schreeuwen om personeel: bonussen, opslag en zelfbediening als reddingsboeien
Hargen: De tevreden werknemers Iris Tamis en Eva Glorie.
© jjfoto.nl / Jan Jong
Schoorl

Strandpaviljoens schreeuwen om personeel. Wie wil kan er zo aan het werk.

Winkels, horeca. ’Overal’, in de winkelstraten en op het strand, hangen kartonnetjes of A-viertjes met het opschrift: ’Personeel gevraagd’. Onder de voeten van sommige strandpaviljoenhouders wordt het echt heet.

Kevin Bredewout, eigenaar van Luctor et Emergo in Schoorl (Ik worstel en kom boven): ,,Overal is personeelsgebrek. In dit dorp woont weinig jeugd. De jeugd die er is hoeft niet te werken. Of niet zo heel vaak. De mentaliteit is heel anders dan toen ik begon. Toen ik jong was vróeg ik of ik vakantie kon krijgen in een bepaalde week. Jongeren bepalen nu zelf wanneer ze vrij zijn”.

Voor Bredewout was het erop of eronder het afgelopen weekeinde. Hij had ’weer’ te weinig mensen en dit keer zo weinig dat hij niet kon openen. Daarom schakelde hij, zo van de ene op de andere dag, over op zelfbediening. ,,Dat scheelt zes fte. En het is veel beter in te plannen, veel minder chaotisch.”

Strandpaviljoens schreeuwen om personeel: bonussen, opslag en zelfbediening als reddingsboeien
Kevin Bredewout op het terras van Luctor et Emergo.
© jjfoto.nl / Jan Jong

Hij houdt de ’zittende’ personeelsleden hiermee uit de wind. ,,Die zijn blij. Die hoeven nu niet de benen uit het lijf te rennen.” Enig nadeel is dat de fooien terug zullen lopen. Daarin wil ik mijn personeelsleden tegemoet komen. Die krijgen wellicht een standaardvergoeding straks.”

De prijzen van de verteringen gaan niet direct omlaag. ,,Ik ben er wel me bezig maar ik ben al vrij laag geprijsd. Ik kan niet alles in een keer omgooien.”

De strandpaviljoenhouder had het personeelsgebrek al zien aankomen. Het eerste signaal kreeg hij een jaar geleden. ,,In Zeeland sloot vorig seizoen al een strandpaviljoen vanwege personeelsgebrek.”

Strandpaviljoens schreeuwen om personeel: bonussen, opslag en zelfbediening als reddingsboeien
Zelfbediening bij Luctor et Emergo.
© jjfoto.nl / Jan Jong

Hij ging wat rondkijken en wist: als het moeilijk wordt ga ik over op buzzers (ronde schijven met een lampje die de klant meekrijgt naar zijn tafeltje en aangeven wanneer de bestelling klaar is, red.).

Om het ’zittende’ personeel te behouden gaf hij, vertelt Bredewout, zijn medewerkers het afgelopen voorjaar opslag. ,,Geen gekke bedragen. Ik kijk wat anderen betalen. Ik wil niemand wegkapen bij andere strandpaviljoens. Ik betaal boven het minimumloon.”

Het laatste zeggen ook zijn collega’s langs de kust. Bredewoud plaatste maanden geleden al oproepjes op Facebook. En hij loofde bonussen uit voor het aanbrengen van personeel: wie een vriendin of klasgenoot mee kon krijgen, werd beloond met vijftig euro. Dat leverde drie nieuwen op. Leuk, maar te weinig.”

Strandpaviljoens schreeuwen om personeel: bonussen, opslag en zelfbediening als reddingsboeien
Maaike Wokke met Noa Robles (l), Lotte van Draanen en Stijn Gerritsen (r).
© jjfoto.nl / Jan Jong

Werklozen

Bij Bredewout is iedereen welkom die wil werken. ,,Ik kijk wat mensen kunnen en waar ze het beste kunnen staan. Pas heb ik iemand aangenomen die over een maand veertig wordt. Ook voor vijftigplussers sta ik open, ook al moet ik ze meer betalen dan jongeren. Over het loon valt altijd te praten. Er moeten veel ouderen werkloos zijn. Maar ik zie ze niet. Waar zijn al die werklozen dan?”

De afgelopen dagen zag Bredewout het sociale terugkeren in Luctor et Emergo. ,,Het personeel heeft meer tijd voor een praatje. En de mensen in de rij gaan met elkaar praten. Dat is wel grappig om te zien.”

Heel Blooming in Bergen aan Zee heeft twaalf vacatures open staan. ,,Als het niet meer is”, zegt manager Nick Bos van Blooming Beach. Het strandpaviljoen werkte vorig seizoen met zelfbediening.

Strandpaviljoens schreeuwen om personeel: bonussen, opslag en zelfbediening als reddingsboeien
Manager Nick Bos: serveren als het rustig is.
© jjfoto.nl / Jan Jong

,,Dat beviel absoluut niet. Het kostte ons de helft van onze omzet. We raakten onze naam kwijt, hadden vaak ontevreden gasten”, zegt Bos die in februari is aangesteld om de boel weer terug te draaien. ,,De gasten moeten het weten, ze moeten het snappen, je moet het ze uitleggen. Gasten willen bediend worden. Je routing wordt heel anders.”

Acceptabel

Nu krijgt iedereen gewoon weer zijn drankje aan de tafel geserveerd. ,,Dat is veel rustiger”, aldus Bos. Het eten echter moeten de klanten wel zelf ophalen. Dat is volgens de manager wel acceptabel. ,,Er glijdt weleens iets van een bord maar ach, dan maken we gewoon een nieuw.”

Als het rustig is wordt het eten nog wel naar de klant gebracht. Bos zegt dat de kaart vernieuwd is. ,,We hebben geen standaardkaart meer met tosti’s en pannenkoek maar er staan nu bij voorbeeld bowls op.”

Hij hoopt dat de negatieve recensies op internet tot de verleden tijd gaan behoren. ,,Ook met het oog op het nieuwe paviljoen dat we tussen nu en twee jaar gaan bouwen.” Dat gaat een heel jaar open. Blooming Beach wordt daarmee aantrekkelijker voor personeel. Hoewel het volgens Bos nu al zo is dat het personeel in de winter bij het Blooming Hotel terecht kan.

De Jongens in Bergen aan Zee werkt al lang met zelfbediening en buzzers. De klanten weten niet beter dan dat er vier loketten zijn: bestellen, betalen, drankjes meenemen en eten halen.

,,Sinds vier jaar heb ik een heel mooie routing”, zegt eigenares Maaike Wokke. Alleen binnen is er bediening. Daar zou iedereen elkaar maar in de weg lopen. Wokke heeft voldoende personeel om het te rooien.

Strandpaviljoen Hargen aan Zee zit volgens eigenaresse Elke Oldenburg ook niet om medewerkers verlegen. Beide vrouwen zeggen dat de sfeer essentieel is. Wokke: ,,Een bedrijf moet een ziel hebben.”

Oldenburg: ,,Je moet een omgeving scheppen waar het leuk werken is.”

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen