Premium

Visrederijen vissen in de vijver van schoolverlaters, want vergrijzing dreigt binnen de branche

Visrederijen vissen in de vijver van schoolverlaters, want vergrijzing dreigt binnen de branche
Vmbo-leerlingen van het Vakcollege Rijnmond bij de Frank Bonefaas.
© Foto PR
IJmuiden

Prima omstandigheden, een goed salaris en je komt nog eens ergens. Het leven aan boord van een vistrawler is – zeker wanneer je het vergelijkt met vroeger – redelijk luxueus te noemen. Al moeten de opvarenden wel van aanpoten weten. Toch is het vak van bemanningslid (schipper, stuurman, machinist, matroos op het achterdek of in de fabriek aan boord) niet zo populair onder schoolverlatende jongeren.

,,Ten onrechte”, meent Collin Ansink, hoofd personeelszaken van rederij Jaczon, een dochtermaatschappij van visserijmaatschappij Cornelis Vrolijk in IJmuiden. Op de negen trawlers van beide rederijen en buitenlandse dochters (vijf Jaczon-schepen en vier Vrolijk-trawlers) werken gezamenlijk ongeveer 400 mensen.

,,De meeste bemanningsleden hebben veel dienstjaren bij ons. Jubilea van 25 jaar zijn geen uitzondering. Laatst hadden we zelfs iemand die al 40 jaar bij ons werkt”, zegt de personeelsfunctionaris. ,,Dat betekent wel dat ze het bij ons naar hun zin hebben.”

Alleen dreigt het gevaar van vergrijzing aan boord, soms stappen ouderen voorgoed aan wal. Terwijl de aanwas van nieuwe opvarenden achterblijft.

,,Jammer”, stelt Ansink. ,,Het leven aan boord is heel afwisselend. Ten eerste werk je nooit langer dan 12 uur per dag, dat is zo in de cao geregeld. Het eten aan boord is goed en vers. Verder kan iedereen zich in zijn hut terug trekken of desgewenst in de messroom ontspannen.

Visrederijen vissen in de vijver van schoolverlaters, want vergrijzing dreigt binnen de branche
Werken aan boord van een trawler.
© Archieffoto

Een gemiddelde trawler heeft ongeveer 45 opvarenden: een schipper, drie stuurlui (dubbele bezetting, dus twee tegelijk op de brug), zes machinisten (drie tegelijk), vier op het achterdek voor het halen en uitzetten van de netten en twee groepen van elk dertien medewerkers die werken in ‘de fabriek’ waar de vis wordt gesorteerd, ingevroren en verpakt.

Daarnaast heeft elke trawler een kwaliteitsmanager. Naar gelang de functie krijgt iedereen een gedeelte van de opbrengst van de vis. In de cao is er tevens een garantieloon afgesproken. Een reis duurt gemiddeld tussen de drie à vier weken. Het vangstgebied is voornamelijk de Noord-Atlantische Oceaan en af en toe voor de West-Afrikaanse kust.

,,We hebben goede contacten met het maritiem onderwijs in Katwijk en IJmuiden. Jongeren met een maritiem diploma aangevuld met de visserij modules zijn bij ons van harte welkom”, licht Ansink toe. Maar ook op andere manieren worden nieuwe vissers geworven. Zoals via JINC, een maatschappelijke organisatie die jongeren helpt op weg naar een baan.

Onlangs hebben ruim veertig vmbo-leerlingen van het Katwijkse Vakcollege Rijnmond een bliksemstage gelopen aan boord van de Frank Bonefaas, een trawler die in de haven van IJmuiden lag. De scholieren kregen een rondleiding aan boord. De schipper gaf uitleg over het reilen en zeilen.

Volgens Ansink waren veel leerlingen na afloop enthousiast. ,,Dat is de beste manier om jongeren te interesseren voor een loopbaan in de visserij. Ze moeten ruiken, proeven en voelen hoe het is om aan boord te werken van technisch innovatieve schepen.”

Nieuwkomers moeten echter aan bepaalde voorwaarde voldoen. Diegene moet beschikken over een scheepvaartkeuring (een bewijs dat hij voldoet aan de medische eisen). Ook moet er een veiligheidstraining zijn gevolgd en moet men een monsterboekje plus paspoort hebben.

,,En bovendien passie voor het vak”, lacht hij. ,,Oudere vissers kunnen vaak met smaak vertellen over hun ervaringen op zee. Die mond-tot-mond reclame werkt voor ons het beste.”

Meer nieuws uit IJmond