Premium

Zaanse zussen maken op duurzame wijze bikini’s

Zaanse zussen maken op duurzame wijze bikini’s
Badmode en de visnetten waarvan het afkomstig is.
© Foto JUNGL
Amsterdam

Bikini’s en badpakken, oftewel badmode voor haar, is waarop het merk JUNGL Amsterdam dit jaar de focus heeft gelegd. In 2017 begon de Zaanse Natascha Hendriks (24) met het bedrijf, ondertussen werkt zus Anouschka Hendriks (21) net zo hard mee.

„Ik vind de mode-industrie één grote jungle, daar komt de naam JUNGL Amsterdam vandaan”, zegt Natascha. „Bijna alle modemerken zijn totaal niet transparant in waar en door wie hun kleding wordt gemaakt.” De zussen willen daar graag verandering in brengen. Natascha ging die uitdaging in 2017 aan door te beginnen met het produceren van jasjes gemaakt van plastic afvalflesjes.

Zaanse zussen maken op duurzame wijze bikini’s
Anouschka (links) en Natascha Hendriks.
© Eigen foto

Na een jaar maakten de jasjes plaats voor badmode. „We wilden zelf graag een duurzame bikini kopen”, legt Natascha uit, „maar dat bestond nog niet in Nederland. In Australië bijvoorbeeld had je ze wel, maar als je zo’n bikini dan hierheen wilt laten vliegen, is het duurzame aspect er gelijk af. Anouschka was ook al wel van de duurzaamheid, dus toen zijn we samen gaan kijken naar wat er mogelijk was.”

Avontuur

Daar startte het nieuwe avontuur. „Uiteindelijk zijn we bij een Italiaans bedrijf terechtgekomen dat garen maakt van visnetten die uit de oceaan gehaald worden. Eigenlijk wilden we de bikini’s ook laten maken in Italië, om de uitstoot van transport te verminderen, maar Italiaanse bedrijven zijn vaak niet eerlijk over waar hun kleding echt wordt gemaakt”, legt Anouschka uit.

Uiteindelijk hebben ze een bedrijfje met de hoogste certificaten wat betreft arbeidsvoorwaarden in Portugal gevonden. Ook goede arbeidsomstandigheden staan namelijk hoog in het vaandel bij JUNGL. Daar blijft het echter niet bij met het bewust zijn: „We denken ook goed na over de verpakkingen, die zijn zo duurzaam mogelijk. En de fotoshoot was op Bali, daar zijn we zelf ook niet bij geweest. We hebben alles meegegeven aan iemand die er toch al heenging, zodat wij er niet heen hoefden te vliegen”, vult Natascha aan.

Overbevissing

Verder is over de naam van de collectie goed nagedacht: Catch of the day. Daarmee willen ze aandacht vragen voor de overbevissing van de oceanen. „We hebben de bikini’s zelf vernoemd naar bedreigde zeedieren, op onze site hebben we over al die dieren ook een verhaal staan”, vertelt Natascha.

Zaanse zussen maken op duurzame wijze bikini’s
Een badpak uit de collectie van de zussen.
© Foto JONGL

Je hoort het natuurlijk wel vaker, maar het blijft bijzonder om een bedrijf met een broer of zus op te starten. „Ja, eigenlijk is het wel een voordeel om zussen te zijn”, zegt Natascha. „Je kan soms gewoon even ’mega-onaardig’ zijn en dan ben je een kwartier later weer beste maatjes. Je kan alles zeggen, ook dingen die je niet zo makkelijk tegen je vriendinnen zegt, dus eigenlijk werkt het best goed.” Verder vinden ze het handig dat ze met dezelfde normen en waarden zijn opgegroeid. Dat maakt veel keuzes al heel vanzelfsprekend.

Succes

En wat het merk tot een succes gaat maken volgens de zussen, is dat ze altijd zichzelf zullen blijven, ook al maken ze het zichzelf soms best moeilijk. „We blijven altijd bij ons standpunt en onze duurzame ideeën. Dat wordt denk ik wel gewaardeerd”, zegt Natascha.

Na anderhalf jaar hard te hebben gewerkt, is het woensdag tijd voor de lancering van de collectie tijdens een ’launch party’. Die begint om 17.30 uur en vindt plaats in de Molsteeg te Amsterdam. De pop-up store is tot en met zondag 22 juni geopend van 12 tot 18 uur. Natascha en Anouschka zullen daar zelf hun badmode verkopen.

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen