Premium

Rubriek Velsen Vroeger: Veranderingen rond een spoorwegovergang bij de Wijkerstraatweg

1/2

’AANRAKEN DRADEN LEVENSGEVAARLIJK’. Deze angstwekkende waarschuwing van de Nederlandse Spoorwegen is te lezen op de borden onder de bovenleiding aan weerszijden boven de Wijkerstraatweg, zoals de huidige Velsertraverse in 1959 nog heet.

De wegverharding is van klinkers en volgens de bordjes kun je linksaf naar de papierfabriek en als je naar de Noordersluis wilt, dan moet je de spoorlijn over. Anno 2019 is de Velsertraverse een kruising van formaat en het is goed dat Huize Scheybeeck aan de Velserweg op de foto te zien is, anders zou de jonge garde mogelijk twijfelen aan de locatie.

Hoe simpel is het in 1959 nog. Wanneer in september 1957 de Velsertunnels in gebruik genomen worden, het pontveer bij de Wijkerstraatweg verdwijnt en de Velserspoorbrug wordt opgedoekt, veranderen de verkeersstromen in Velsen-Noord en -Zuid. Dat vraagt om infrastructurele aanpassingen, die om de zoveel tijd opnieuw moeten worden veranderd. Er komen verkeerslichten, afgestemd op het spoorwegverkeer, vrijliggende (brom)fietspaden en gaandeweg ontstaat het ’olifantenpaadje’ naar het spoorwegemplacement.

Randweg

Al die veranderingen vergen heel veel overleg tussen de betrokken instanties en vele jaren wordt er geredekaveld over de aanleg van een randweg ten westen van Beverwijk. Bijna tien jaar terug wordt die weg dan eindelijk geopend en gaat als Binnenduinrandweg (N197) de geschiedenis in. Vanaf dat moment gaat veel doorgaand verkeer buiten Beverwijk om. Daar blijft het niet bij, want ook de ruime omgeving van de Velsertraverse wordt nadien aangepakt.

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen