Premium

Kledingatelier Den Helder opgeschrikt door ’permanente sluiting’ door Google

Kledingatelier Den Helder opgeschrikt door ’permanente sluiting’ door Google
© Illustratie Marc de Boer
Den Helder

Een telefoontje van mevrouw Bohan-Van der Linden uit Den Helder. Ze is eigenaresse van De Gouden Schaar, een stomerij en kledingreparatiebedrijf. Ze zit al jaren aan de Middenweg in de marinestad, maar krijgt van haar klanten te horen dat zoekmachine Google meldt dat het bedrijf permanent gesloten is. „Maar dat is helemaal niet zo.”

Mevrouw Bohan is verbaasd en heeft getracht de vermelding te veranderen. „Ik heb Google Nederland gebeld, maar ik kwam in het keuzemenu steeds weer in hetzelfde rondje terecht.”

Dan de krant maar gebeld. We googlen eerst zelf maar eens op de naam van het bedrijf en krijgen dan inderdaad ook de ’gesloten’-melding. Google vraagt wel heel beleefd of we de eigenaar van dit bedrijf zijn.

Met toestemming van mevrouw Bohan klikken we op die link. Dat biedt namelijk mogelijkheden om de zoekresultaten aan te passen. Maar… om dat te kunnen doen heb je een account bij Google nodig. En dat heeft mevrouw Bohan niet. „Ik zit bij Ziggo.”

We regelen dat er een account wordt aangemaakt en bij het invullen van de gegevens ontdekt Google zelf dat op het adres aan de Middenweg ’De Gouden Schaar’ zit. Of dat misschien hetzelfde bedrijf is? Jaaaaa!

We kunnen nog wat meer gegevens invullen, net als de openingstijden. Maar dan komt het: Google wil natuurlijk wel zeker weten of mevrouw Bohan wel echt de eigenaar van dit bedrijf is. Terecht: dat kan door het verzenden van een code via de telefoon of per post. Mevrouw Bohan heeft voorkeur voor die laatste optie. De kaart wordt aangevraagd en een paar weken later kan de verificatiecode ingevoerd worden bij haar account en kunnen de openingstijden ingevoerd worden. Zo gezegd, zo gedaan.

Openbare gegevens

Maar hoe kan het dat Google deze melding van ’permanent gesloten’ zomaar doet? Benny Vingerling, oprichter van internetservicebedrijf Afix uit Alkmaar, is thuis in de materie. Zonder de zaak van mevrouw Bohan te kennen zegt hij in het algemeen iets over de oorzaken.

„Er zijn een paar opties. Google neemt heel veel gegevens over van de inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Als daar iets in gewijzigd wordt, kan het zijn dat de oude beschrijving ’afgesloten’ wordt. Google vertaalt dat dan als ’gesloten’. Een andere mogelijkheid is dat er in de adressering iets mis gaat. „Dat kan bij voorbeeld in bedrijfsverzamelgebouwen.” De enige mogelijkheid om het aan te passen is inderdaad via het aanmaken van een Google-account en het op die manier wijzigen van de gegevens.

En dat blijft raar: je komt ongevraagd in de zoekresultaten en moet veel moeite doen om de fouten te corrigeren. Hoe zit dat Google? Communicatiemanager Cindy Penders van Google Benelux bevestigt de woorden van Vingerling.

„Er zijn vier manieren waarop Google informatie verzamelt: eigen informatie van de eigenaar, gegevens van de bedrijfswebsite, informatie van gebruikers en externe bronnen. Als Google deze informatie nuttig vindt voor de klanten, kan het aan de vermelding worden toegevoegd. Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd is Google Maps mede afhankelijk van input van gebruikers om de kaarten up-to-date te houden. Wij adviseren mensen echter om hun bedrijf (via Mijn Bedrijf) te claimen, zodat zij zelf informatie kunnen aanpassen/corrigeren.” Toch blijven we dat de omgekeerde wereld vinden.

Gelukkig kunnen ook gebruikers fouten doorgeven. Penders doet dat voor De Gouden Schaar en binnen een dag is het ’permanent gesloten’ verdwenen. Twee weken later, na de verificatie, is de vermelding helemaal up-to-date.

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.