De politie waarschuwt voor criminele ’pakketbezorgers’ na oplichting in Den Helder en Schagerbrug

Suzanne Rijnja
Den Helder

De politie waarschuwt voor oplichters die zich voordoen als pakketbezorgers. Maandag maakten de ’bezorgers’ de pinpas van een 77-jarige man uit Den Helder afhandig. Ook in Schagerbrug wordt de truc gebruikt, blijkt uit een Facebookbericht.

Hoe de oplichters te werk gaan?

„Ze doen zich voor als pakketbezorgers en vertellen dat er nog een euro aan portokosten betaald moet worden. Contant betalen kan niet, alleen pinnen. Ze stoppen de pas in een apparaatje en de ontvanger toetst de pincode in. Dan geeft de dader iets wat op de pinpas lijkt terug en gaat er zelf vandoor met het origineel en de code”, zegt politiewoordvoerder Menno Hartenberg.

Hoe herken je de oplichters?

„Ze zijn verkleed als werknemers van PostNL. Als je geen pakket verwacht, vraag dan of ze zich kunnen legitimeren: echte bezorgers hebben een pasje bij zich.”

Wat moet je doen als er een ’bezorger’ voor de deur staat?

„Niks accepteren als je niks besteld hebt, de mensen niet binnenlaten en ze niet te woord staan. ” Dat geldt niet alleen voor de postbezorgers. „De truc blijft hetzelfde, maar de aanpak verandert vaak. Soms zijn de oplichters iemand van thuiszorg of de gemeente, of buren die even binnen willen kijken of willen checken of ook last hebt van hun lekkage. Je kan in het geval van een pakketbezorger altijd even bij PostNL controleren of het klopt dat er een bezorging aankomt.”

Wat moet je vooral niet doen?

„Probeer er zelf niet tegenin te gaan. En een waarschuwing op Facebook is niet verkeerd, maar vergeet ook ons niet te bellen. Aan de hand van één aangifte kunnen we vaak geen dader pakken. Ieder ziet wat anders, wat bij elkaar een beter beeld van de verdachte geeft. Vaak zijn ouderen het slachtoffer. Soms schamen ze zich kapot dat het gebeurd is, willen niet praten en doen geen aangifte. Ik zou tegen hen willen zeggen: doe het wel. Zo kan je wellicht je geld terugkrijgen of help je mee aan het voorkomen van een volgend slachtoffer.”

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.