Om iets over twaalven is het stil aan de pontsteiger, de staking is begonnen

Om iets over twaalven is het stil aan de pontsteiger, de staking is begonnen
Velsen-Zuid

Om iets over twaalf uur ’s nachts is het ineens stil aan de pontsteiger. Geen ronkende pontgeluiden meer te horen. Alleen het gekletter in de verte van Tata Steel. Het GVB-pontpersoneel heeft het werk neergelegd bij de landelijke OV-staking van de bonden voor een beter pensioen. Voor het eerst sinds 2004. De OV-staking is begonnen.

Bij de laatste afvaarten in het uur voordat de staking van start gaat, klinken er opbeurend reacties van passagiers voor de stakers. 5500 dagen sinds de laatste staking, met uitzondering van een enkele storm, konden de inwoners van beide oevers vertrouwen op hun pont. Dag en nacht.

De IJmonders houden zoveel van hun pont dat ze het liefste elke tien minuten een afvaart willen.

Om iets over twaalven is het stil aan de pontsteiger, de staking is begonnen

De 53-jarige Richard Bastiani uit IJmuiden heeft niet zo’n last van de staking, zegt hij terwijl hij aan boord gaat vanuit Velsen-Noord. „Maar voor veel werknemers op de fiets is dit geen pretje want er is echt geen alternatief omdat de sluisroute dicht is.”

Hij denkt wel dat de staking zin heeft. „Ik werk bij Tate & Lyle in de Zaanstreek. En wij dreigden met een staking waarna we er vijf procent bij kregen. Dus zelfs het dreigen helpt al.”

Om iets over twaalven is het stil aan de pontsteiger, de staking is begonnen
De laatste vaart zit er op. Tijd om de stakingshesjes aan te doen.
© Foto Ivo Laan

Deze staking van de bonden gaat niet over meer loon, maar over de bevriezing van de pensioenleeftijd op 66 jaar en een betere regeling voor werknemers met zware beroepen. Ook dat wringt, zegt Bastiani. „Ik ben nu 53. Ik zou door moeten tot mijn 67ste. Ik werk in een vijfploegendienst. Dat hou je echt niet vol tot je 67ste. Dat is te zwaar.”

Matthijs Jansen uit Driehuis heeft net de laatste pont te pakken met de fiets. Hij steunt de stakers. „Soms moet je doorzetten”, vindt hij.

En ja, hij is dinsdag behoorlijk gedupeerd. „Mijn vriendin werkt in Amsterdam en ik bij Tata. En de kinderen moeten naar school. Dat wordt behoorlijk rondrijden dus. Een aardige logistieke operatie. Ik denk dat ik wel te laat kom om mijn werk dinsdag”, zegt hij om iets voor twaalf uur maandagavond. Samenvattend: „Het is wat het is.”

Om iets over twaalven is het stil aan de pontsteiger, de staking is begonnen
De laatste auto’s die nog mee kunnen.
© Foto Ivo Laan

Omdat veel Velsenaren gedupeerd zijn, probeerde de gemeente Velsen de pontstaking nog te voorkomen via de rechter. De rechter gaf de stakers gelijk. En zelfs een oude afspraak bij de opening van het Noordzeekanaal dat er altijd een veerverbinding moet zijn, moet in dit geval wijken voor het recht om de staken.

De laatste afvaarten zijn drukker dan anders met auto’s. Rijkswaterstaat heeft toch besloten om de geplande nachtelijke werkzaamheden door te laten gaan. Veel automobilisten pakken daarom de laatste ponten.

Angelique de Boer had niet zo’n zin om helemaal om te rijden via Haarlem om in IJmuiden terecht te komen omdat een tunnelbuis was afgesloten dus staat ze met de auto op de pont.

Om iets over twaalven is het stil aan de pontsteiger, de staking is begonnen
Leegte bij de steiger in Velsen-Noord.
© Foto Ivo Laan

Ze is taxichauffeur in het wmo- en leerlingenvervoer. „Ik ga de 29ste ook naar een van de acties voor een beter pensioen. Dus ik steun de staking van het pontpersoneel. Wat mij betreft is 65 jaar een prima leeftijd om met pensioen te gaan. Onbetaalbaar? Ik hoorde laatst nog een econoom die voorrekende dat dat prima te betalen is.”

Met een klein bonkje meert de laatste pont af. Het pontpersoneel, dat liever niet geïnterviewd wil worden, verzamelt zich aan de zuidkant van het Noordzeekanaal bij de pontsteiger om zich in te schrijven als staker. Over de slagboom hangt een vakbondsvlag. Al snel verschijnen er de eerste auto’s voor de slagboom. „Oh staken jullie?”

Vakbondsbestuurder Eric Vermeulen van de FNV is er om de stakers een hart onder de riem te steken. „Natuurlijk snap ik dat mensen niet blij zijn met de staking. Maar we doen dit niet om te pesten. We staken voor iedereen in Nederland.”

Om iets over twaalven is het stil aan de pontsteiger, de staking is begonnen
Drukte voor de Velsertunnel vanwege de werkzaamheden.
© Foto Ko van Leeuwen

En over de gemeente Velsen die naar de rechter stapte om te staking te verhinderen of af te zwakken, zegt Vermeulen: „Ze hebben nu alle energie gestopt in de rechtszaak maar de gemeente had beter een alternatief kunnen verzinnen voor gedupeerden. Regel zelf bussen. Dat hadden we als vakbond echt niet erg gevonden.”

Wie deze nacht vanuit de zuidkant richting Beverwijk moet, loopt ook vertraging op. Het duurt een half uur voordat de tunnelbuis is afgesloten voor de werkzaamheden. Er ontstaan wat files.

Bij de pontsteiger in Velsen-Noord verschijnen hopeloze automobilisten die met de pont willen. Maar die ligt stil aan de overkant. „Meneer! Hoe kom ik aan de overkant? Kan ik via de sluissroute.”

Nee dus. Die ligt er al meer dan een jaar uit. Aansluiten in de rij dus voor de andere tunnelbuis. Er klinken wat krachttermen in de auto bij de jongen die nog een jaartje of 47 te gaan heeft voor hij met pensioen mag, als het aan het kabinet ligt.

Meer nieuws uit IJmond

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons