Premium

Hoorn trekt relatief veel bezoekers uit eigen provincie Noord-Holland

Hoorn trekt relatief veel bezoekers uit eigen provincie Noord-Holland
De Vue-bioscoop bij de Blauwe Berg in Hoorn is populair bij een bezoek aan Hoorn.
© Archieffoto
Hoorn

Meer dan twee derde van de 674.000 bezoekers die Hoorn vorig jaar trok, is afkomstig uit de eigen provincie Noord-Holland. Dat blijkt uit het onderzoek ’Toeristisch bezoek aan steden 2018’ van NBTC Nipo Research. Van de 26 steden die onder de loep werden genomen, scoorden alleen Schiedam (69) en Zaanstad (68) een nog hoger percentage dan de 67 procent van Hoorn.

Een ander aspect dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat de meeste bezoekers die Hoorn aandoen uit de laagste sociale klassen afkomstig zijn. Voor die informatie keek NBTC Nipo naar het beroep en de opleiding van de kostwinner.

Volgens het NBTC Nipo gaat het in het onderzoek om vrije-tijdsbezoeken aan bijvoorbeeld musea, evenementen, winkels, bioscopen of theater. Zakelijke visites of bezoekjes aan familie of vrienden zijn buiten beschouwing gelaten. ’Het gaat zowel om toeristische dagbezoeken als bezoeken tijdens de vakantie, maar dit laatste aandeel is over het algemeen beperkt’, zo schrijft het onderzoeksbureau in een toelichting. Bezoeken van buitenlandse toeristen aan Hoorn zijn niet meegeteld. De 674.000 bezoekers in Hoorn zorgden gezamenlijk voor 2.785.000 bezoeken. Hoorn was het drukst bezocht in het tweede kwartaal tussen 1 april en 30 juni. Uitgesplitst naar activiteit blijkt Hoorn opvallend populair onder museumbezoekers. 14 procent van het totaal aantal bezoekers gaf aan Hoorn om die reden aan te doen. Landelijk ligt dat percentage op 12.

Ook de bioscopen in Hoorn staan op de radar. 12 procent van de bezoeken kwam voor een film in de Vue-bioscoop of Cinema Oostereiland. Alleen Zaandam scoorde landelijk nog hoger op het gebied van filmbezoek. Als belangrijkste reden voor een bezoek aan Hoorn gaf 30 procent van de toeristen of dagjesmensen ’winkelen voor het plezier’ aan. Lunchen of dineren (19 procent) werd ook vaak genoemd. De zaterdag is voor het publiek in Hoorn de favoriete bezoekdag met 34 procent. Gemiddeld wordt er tijdens een bezoek aan Hoorn 41,10 euro uitgegeven. Ter vergelijking: in Maastricht is dat bedrag het hoogst met 79,50 euro en in Schiedam het laagst met 32,70 euro.

De trein is niet populair bij een bezoek aan Hoorn. Slechts 15 procent reist met de spoorwegen en 77 procent kiest voor de auto.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen