Premium

’Auto heeft in Zaanstad minder ruimte nodig’

’Auto heeft in Zaanstad minder ruimte nodig’
Zaanstad

Jongeren geven meer om een woning dan om een auto. Dat is een van de dingen die wethouder Hans Krieger geleerd heeft van de gesprekken die hij met Zaanse jeugd voerde over de stad van de toekomst. Wat dat betekent? Dat in de toekomst de auto minder ruimte nodig heeft.

De komende jaren gaat Zaanstad in de Kogerveldwijk een lagere parkeernorm gebruiken omdat in de wijk een treinstation is en een auto minder noodzakelijk is. In de gemeenteraad staat niet elke partij achter die keuze. Door zijn betrokkenheid bij de toekomstige inrichting van de stad en contact met jongeren daarover, is Krieger wel overtuigd dat het met minder auto’s kan. ,,Maar daar is nog wat zendingswerk voor nodig, niet in de laatste plaats in mijn eigen partij.’’

De gesprekken met jongeren waren het begin van het maken van een omgevingsvisie, een document dat gemeenten volgend jaar verplicht moet hebben. De omgevingsvisie brengt de toekomst van een stad in beeld en moet voorkomen dat hap snap beleid wordt gevoerd in de omgevingsvergunningen, de nieuwe versie van de huidige bestemmingsplannen. Het is vooral bedoeld om de stad optimaal in te richten. Maar het is meer dan alles een plaatsje geven. In de Omgevingswet gaat het ook over gezondheid en duurzaamheid. Krieger: ,,Zomaar bouwen in het groen kan echt niet meer.’’

Groen en natuur vinden jongeren belangrijk en daarmee ontstaat direct een spanningsveld. ,,Over een paar jaar willen ze ook een baan en melden ze zich voor een huis. Maar het gesprek levert ook ideeën op. De manier waarop je woningbouw uitvoert, gaat veranderen. Uitsparingen in muren zodat dieren er kunnen leven en groen op daken, waren dingen waar alleen de Partij voor de Dieren om vroeg. Dat zal gemeengoed worden.’’

Krieger ziet de Omgevingswet als een grote verbetering in de planologie. ,,Het is niet eenvoudiger, maar wel beter. Planologie was een vak van landkaarten, stenen en architecten. Nu gaan we ook kijken wat een plan maatschappelijk doet.’’

De auto gaat minder belangrijk worden. Nu merken we dat nog niet maar Krieger is er van overtuigd dat het verschil over tien of twintig jaar enorm zal zijn. Soms zit die auto hem zelf ook al eens in de weg, met zijn kantoor vlak naast het station.

De Omgevingswet schrijft ook voor dat inwoners in een veel vroeger stadium moeten kunnen meepraten over ruimtelijke plannen. Ook daar ziet Krieger voordelen. ,,Als een plan eigenlijk al klaar is, is het voor een bestuur lastig om het aan te passen. Als wensen sneller bekend zijn, kan dat het resultaat helpen verbeteren.’’

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen