Premium

Commentaar: Hoorn Marketing goochelt met cijfers

Commentaar: Hoorn Marketing goochelt met cijfers
De Media Markt bij het Hof van Hoorn.
© Archieffoto

Samen met Bergen op Zoom gaat Hoorn op voor de landelijke City Marketing Trofee voor steden met minder dan honderdduizend inwoners.

Statistisch gezien is de kans dat Hoorn de prijs niét wint nog steeds vijftig procent. Alleen daarom al deed het jubelende persbericht dat Hoorn Marketing deze week de wereld instuurde krampachtig aan. De inhoud maakt het nog potsierlijker. De marketeers zijn ’ontzettend trots dat de vakjury Hoorn Marketing genomineerd heeft voor deze trofee’ en ’dat wij binnen anderhalf jaar tijd de nominatie hebben verdiend’. Hoorn Marketing neemt daarmee grote woorden in de mond en trekt veel eer naar zich toe. Gegoochel met cijfers is Hoorn Marketing niet vreemd, zo blijkt vervolgens. Even de onderliggende getallen van het onderzoeksbureau NBTC Nipo: Hoorn trok vorig jaar 674.000 verschillende bezoekers, samen goed voor 2,785 miljoen visites aan de stad. Dat laatste getal betekent een toename van 27 procent aan binnenstadbezoeken, het cijfer waarmee de marketingmannen en -vrouwen nadrukkelijk goede sier maken. De invloed van Hoorn Marketing op stadsbezoeken is volstrekt ondefinieerbaar en dat besef was er binnen de kantoormuren niet. De bioscoopzalen van Vue zitten vol, het Van der Valk-hotel floreert als nooit tevoren en onder meer Gamma en Media Markt fungeren als koopmagneten voor het Hof van Hoorn. Hoorn Marketing heeft zich hier in die anderhalf jaar nauwelijks om bekommerd. Wél meetbaar is de toenemende winkelleegstand in het Hoornse centrum. Het zou Hoorn Marketing sieren als het zich inzet om dat tij te keren, in plaats van te pronken met andermans veren.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen