Kapotte Vlielandbrug in Alkmaar nu drie keer per dag met de hand geopend

Kapotte Vlielandbrug in Alkmaar nu drie keer per dag met de hand geopend
De Vlielandbrug stond woensdag nog wijd open.
© jjfoto.nl / Jan Jong
Alkmaar

De Vlielandbrug in Alkmaar is sinds donderdagmorgen weer begaanbaar. Stadswerk072 heeft uitgevogeld hoe het ding met de hand omhoog en omlaag kan worden gedaan.

De praktijk wordt, aldus de gemeente, dat de brug voorlopig drie keer per dag wordt geopend. De tijdstippen daarvoor zijn in overleg met onder meer de scheepvaart vastgesteld.

Die situatie blijft zo totdat het onderdeel is vervangen dat het deze week liet afweten.

De gemeente zegt dat het een cruciaal onderdeel betreft van de hydraulische installatie. Het zorgt bij het ophalen en neerlaten van de brugklep voor een juiste verdeling van de gewichten.

Zo’n ding wordt voor elke brug speciaal ontworpen en is dus uniek voor die ene brug. Dat gaf ook het probleem, zo legt de gemeente uit. Er is niet ergens een plank vol reserve-exemplaren. Het apparaat moet speciaal opnieuw worden gemaakt.

Kelder

Tot dat klaar is, gaat elke keer dat de brug open moet, er een brugwachter heen plus iemand van Stadswerk. Die laatste gaat de kelder in onder de brug en regelt daar met de hand de gewichtsverdeling.

Normaal wordt de Vlielandbrug bediend vanuit de brugwachterspost die pal naast de Tesselsebrug staat. Van daaruit worden alle Alkmaarse bruggen geopend plus de Rekervlotbrug die van de provincie is.

Die laatste gaat echter overgezet worden naar de nieuwe provinciale centrale tegenover hotel-restaurant Babylon in Heerhugowaard vanwaaruit op termijn alle Noord-Hollandse provinciale bruggen en sluizen bediend gaan worden.

Pech

Dat het onderdeel van de Vlielandbrug het begaf is volgens de gemeente pure pech. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Sterker nog, er is volgens de gemeente juist nog een keer extra naar de installatie gekeken toen vorig jaar de hydraulische pompen van een andere brug, de Ringersbrug, vervangen moesten worden. En toen was alles prima in orde. ,,Het is net als met je auto”, zegt een woordvoerder. ,,Ook al onderhoud je hem goed, je kunt zomaar een keer aan de kant staan.”

Verder is het onderhoud, aldus de gemeente, gewoon een kwestie van servicecontracten, waarbij elk jaar alle van een afstand bediende bruggen worden nagekeken en onderhouden.

Op zichzelf

En hoewel er met meerdere bruggen wat aan de hand is (geweest) in Alkmaar, staan al die gevallen volgens de gemeente op zichzelf.

De ’brug der zuchten’, de Leeghwaterbrug (van de provincie), is een verhaal apart. De Victoriebrug staat overeind omdat de brughoofden anders verzakken. De Ringersbrug had, zoals gezegd, kapotte pompen. En de Rekervlotbrug (ook van de provincie) vertoonde een serie kwalen waardoor hij na de oplevering meerdere keren weer afgesloten moest worden.

Volgens de gemeentewoordvoerder was er maandagmiddag nog wel even verwarring toen de hydrauliek het ineens begaf. De brug stond omhoog en de slagbomen waren naar beneden, waardoor meerdere fietsers geduldig maar vergeefs stonden te wachten tot de klep weer zou dalen. De brugwachter op de Tesselsebrug kon ze echter op de hoogte brengen van de storing doordat hij de beschikking heeft over een luidspreker op elke brug.

Omrijden

Doordat de brug niet gebruikt kon worden, moesten fietsers ongeveer een kilometer omrijden. Ze konden naar het noorden om via de Koedijkervlotbrug het kanaal over te steken. De andere optie was de zuidelijker gelegen spoorbrug.

Maar daar is de oversteek zo smal dat dit met grote stromen scholieren problemen had kunnen geven.

Meer nieuws uit Alkmaar

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons