Geen extra spoor nodig tussen Schagen en Den Helder, ondanks de geplande verdubbeling van het aantal intercity’s

Geen extra spoor nodig tussen Schagen en Den Helder, ondanks de geplande verdubbeling van het aantal intercity’s
© Archieffoto
Schagen

Er zijn geen plannen om een tweede spoor aan te leggen tussen Den Helder en Schagen. Dat meldt Coen Kranenburg, woordvoerder van Prorail.

Onlangs maakte Prorail de plannen voor 2030 bekend. In de toekomst moeten er elk uur vier intercity’s vertrekken vanaf station Den Helder. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de huidige dienstregeling. Momenteel vertrekken er twee treinen per uur, met uitzondering van de extra treinen die tijdens de spits worden ingezet.

„De nieuwe dienstregeling zou niet voor problemen moeten zorgen en de treinen kunnen makkelijk over één spoor rijden”, vertelt Kranenburg. „Je ziet dit momenteel bijvoorbeeld ook al gebeuren tussen Gouda en Alphen aan de Rijn.”

Minder stops

Op de kaart van de nieuwe dienstregeling is ook te zien dat de intericity van Den Helder naar Nijmegen/Maastricht vanaf 2030 mogelijk niet meer stopt in Castricum en Heiloo. Passagiers die een van deze stations wel als eindbestemming hebben, moeten overstappen op station Alkmaar, op de trein die tussen Alkmaar en Amsterdam pendelt. Gerrit Krouwel, fractievoorzitter van VVD Castricum: „Krijgen we geen volwaardige intercity, dan gaan we absoluut dwarsliggen bij Prorail.”

Niet vast

De toekomstplannen van Prorail staan nog niet vast. Samen met andere betrokken partijen moeten de plannen nog uitgewerkt worden voordat de dienstregeling daadwerkelijk verandert.

Meer nieuws uit Schagen e.o.

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons