Premium

Werkhaven Oude Zeug in Kreileroord is toe aan een opknapbeurt

1/2

Het rommelt in de werkhaven Oude Zeug in de Wieringermeer. En niet alleen omdat er vele scheepsladingen met zand worden aangevoerd voor de bouw van (onder meer) het nieuwe datacenter van Google. De vaste gebruikers zijn boos op de eigenaar en toezichthouder, de gemeente Hollands Kroon.

Een van die vaste gebruikers is CAV Agrotheek, de coöperatie van de agrariërs in de Wieringermeer. De CAV gebruikt het gemeentelijk deel van de werkhaven (het andere deel is van bedrijven als Jongert, red.) het hele jaar door en heeft in het verleden Hollands Kroon gevraagd of de haven niet over te nemen viel. Dat is toen niet doorgegaan. In de tussentijd had algemeen directeur Jeroen de Schutter graag gezien dat de kade was opgeknapt. En dat is nog niet het geval.

Havengelden

De gemeente Hollands Kroon zit al een tijd met de werkhaven in haar maag, zo lijkt het. In 2016 kondigde de gemeente een onderzoek aan naar de kosten en baten van de werkhaven. Vraag was of de havengelden genoeg opleveren om de haven met een oppervlakte van circa twee hectare en een kade van 290 meter te onderhouden en te renoveren. Het afstoten van de haven is nog niet aan de orde, laat gemeentewoordvoerder Ben Bruin weten. ,,De gemeente is in gesprek met een bedrijf dat interesse heeft in het gebruik en de overname van het gemeentelijke deel van de haven Oude Zeug. Momenteel verkennen partijen de mogelijkheden hiervoor. Het doel van de gemeente is om de haven weer toekomstbestendig te maken en nieuwe bedrijvigheid toe te voegen. De huidige gebruikers zijn geïnformeerd over deze ontwikkeling en steunen de lijn van de gemeente. De bedoeling is het huidige gebruik voort te zetten. Na de zomer is de haalbaarheid bekend.’’

Graan en kunstmest

,,Dat klopt’’, zegt De Schutter. ,,Mocht dat nieuwe bedrijf de boel overnemen, dan zijn er afspraken gemaakt waarmee ons gebruik van de haven wordt geregeld. Wij laden er jaarlijks zo’n twintig schepen met graan en krijgen ongeveer vijftien boten met kunstmest binnen. Dat moet in de toekomst kunnen doorgaan. Waar ik me het meest zorgen over maak is de staat van de kade en het grote ponton dat in de haven ligt.’’

Kade

De CAV-directeur vreest namelijk dat er door de vele kranen en zandwagens die nu over de kade rijden, er straks delen worden afgekeurd. ,,De aannemers hebben haast en werken hard door, maar over hoe de kade wordt achtergelaten maak ik me zorgen. Als er straks een deel wordt afgekeurd kunnen we met alle gebruikers alleen op een nog kleiner stukje kade terecht.’’

De Schutter wil daarom ook dat het grote ponton dat nu aan de zuidkant van de haven ligt afgemeerd, daar vertrekt. ,,Normaal geldt in havens dat actieve scheepvaart boven passief gaat. Dat wil zeggen dat je best schip of ponton kunt aanmeren, maar dat je moet vertrekken als dat deel van de haven nodig is voor laden en lossen. En dat gebeurt nu niet. Dat ponton is in het IJsselmeer te water gelaten en gaat er niet meer uit. Het gaat gebruikt worden voor de opknapbeurt van de Afsluitdijk, maar het ligt nu al tijden stil en neemt een groot deel van de kade in de Oude Zeug in beslag. Eigenlijk zou het ponton buitengaats moeten liggen.’’

Werkhaven Oude Zeug in Kreileroord is toe aan een opknapbeurt
Het lossen van bieten in 2004. Een jaar later kwam hieraan een eind.
© Foto John Oud

Werkhaven Oude Zeug speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Wieringermeer. Vanuit deze plek zijn zo rond 1928 materialen aangevoerd voor de drooglegging en de ontginning van deze polder. Een bruisend oord dus van waaruit Nederland opnieuw uitdijde met alle (agrarische) activiteit van dien. Jarenlang diende Oude Zeug voor het transport van bieten die de Suikerunie per vrachtschip naar de fabriek in Puttershoek liet vervoeren. Daaraan kwam in 2005 een einde bij de sluiting van die fabriek. Het bietenvervoer per schip keert mogelijk binnen twee tot drie jaar terug. Voor de Suikerunie is het een serieuze optie, legt districtsmanager Robert Verberg uit. Met het vervoer van bieten over water slaat de Suikerunie twee vliegen in een klap: een oplossing voor het chauffeurstekort en een groener imago.

Transportsector

Hoewel het tot op heden is gelukt via transportbedrijven het vervoer van bieten te regelen, is het niet gezegd dat dit zo blijft. In afnemende mate zijn chauffeurs bereid gedurende de vier maanden die de bietencampagne jaarlijks duurt dag en nacht op te draven. De vier diensten van 12 uur rijden per week, de ene keer overdag, de andere keer in de nacht, het betekent een te grote aanslag op hun sociale leven, hoort Verberg vanuit de transportsector. Voor het vervoer van de 160.000 ton bieten (9000 ton per week) is het scheepsruim dan ook een goed alternatief.

Verberg: ,,Het vervoer per vrachtauto kon vorig jaar nog net uit. Vroeger waren er meer mogelijkheden. De Rijtijdenwet was veel soepeler, reden ze rustig 6 x 12 uur. Per saldo had je minder chauffeurs nodig. Die tijd is voorbij en dat is natuurlijk maar goed ook. Je hebt nog altijd chauffeurs die het als een sport zien om die bietenklus te klaren, maar het zijn er te weinig.’’

Een bijkomend voordeel van vervoer over water in plaats van over de weg: er wordt zuiniger met brandstof omgesprongen. Hoe groter het schip, hoe meer milieuwinst het transport ten opzichte van een vrachtwagen oplevert. Volgens het bureau voorlichting binnenvaart is een standaard tanker van 110 meter lengte en een laadvermogen van 3000 ton 120 keer milieuvriendelijker vergeleken met dezelfde hoeveelheid per vrachtwagen.

Te weinig

Verberg: ,,De gemeente is bezig met een nieuwe invulling van de haven waarbij andere partijen bij betrokken zijn. Anderhalf miljoen euro uitgeven loont in de huidige situatie niet. De vier maanden die wij de haven zouden gebruiken en nog wat van die kleine spelers, dat levert al met al te weinig op.’’

Mike Deutekom en Winnie van Galen

Meer nieuws uit Schagen e.o.

Meest gelezen