Premium

Op Van der Meij College in Alkmaar worden ’goedgedaankaartjes’ uitgedeeld om leerlingen te belonen

Op Van der Meij College in Alkmaar worden ’goedgedaankaartjes’ uitgedeeld om leerlingen te belonen
Kaya Brasser wil kapster worden.
Alkmaar

Betekenisvol onderwijs. Daar draait het om bij het Van der Meij College (430 leerlingen) in Alkmaar. De vmbo-samenwerkingsschool voor de bovenbouw van het Jan Arentsz, Willem Blaeu en Stedelijk Dalton College Alkmaar heeft na een moeizame start de weg omhoog gevonden.

Lees ook: Directeur Van der Meij College in Alkmaar pleit voor meer kruisbestuiving in vmbo-onderwijs: ’Deur staat open voor andere scholen’

Pizzapunten bij de entree om breuken zichtbaar te maken. Een trap waar tafels op staan geschreven om rekenen te oefenen.

’Goedgedaankaartjes’ die worden uitgedeeld wanneer leerlingen een goede daad verrichten om daarmee als beloning een versnapering in de winkel te kunnen halen.

Huisregels

En enkele glasheldere huisregels, zoals: ’ik kom hier om te werken en te leren’, en ’ik ruim mijn eigen rommel op’. Het Van der Meij College is anders dan een reguliere vmbo-school.

Op Van der Meij College in Alkmaar worden ’goedgedaankaartjes’ uitgedeeld om leerlingen te belonen
Loesje Smorenberg doet praktijkervaring op in de kapsalon.

„Sterker, met drie moederscholen bestaan wij op papier formeel eigenlijk niet eens”, stelt directeur Eric van den Berg (52) uit Zuid-Scharwoude.

,,Wij zijn drie scholen in een gebouw. De schoolbesturen hebben dit pand neer laten zetten, speciaal voor het beroepsgericht leren op allerlei pleinen, zoals we die noemen.”

’Expertisecentrum’

Van den Berg, in totaal acht jaar werkzaam op het Van der Meij, noemt de school zelf liever een ’expertisecentrum’.

Met onder meer een keuken, bakkerij, kapsalon, techniek-/installatie-, houtbewerking- en ICT-ruimte.

Op Van der Meij College in Alkmaar worden ’goedgedaankaartjes’ uitgedeeld om leerlingen te belonen
Youri Ranzijn is actief in de schoolkeuken.

Verdomhoek

„Het vmbo zit maatschappelijk in de verdomhoek. Ouders vinden het prettiger om op verjaardagen te vertellen dat hun kind tl (theoretische leerweg, red.) doet in plaats van kbl of bbl (kaderberoepsgerichte – of basisberoepsgerichte leerweg, red.)”, windt hij zich enigszins op.

„Dat geeft kennelijk een hoger aanzien. Terwijl de hele wereld om ons heen, van producten, plantsoenen tot gebouwen, gemaakt is door mensen met een vmbo-diploma. Ga je hier na je examen met je diploma van school, dan kan je echt wel iets”, zegt de directeur niet zonder trots.

Robotspecialist

In het pand aan de Gravin Jacobastraat (nabij NS-station Alkmaar-Noord) worden jongeren via de afdelingen dienstverlening & producten, horeca, bakkerij & recreatie, produceren, installeren & energie plus zorg & welzijn opgeleid.

Op Van der Meij College in Alkmaar worden ’goedgedaankaartjes’ uitgedeeld om leerlingen te belonen
Sylvie Schumacher is in opleiding voor kok.

Bijvoorbeeld tot vormgever, websitebouwer, magazijnmedewerker, beveiliger, kelner/serveerster, bakker, receptionist, voedingscoach, monteur, constructiewerker, robotspecialist, kapper, pedicure, medisch assistent, verpleegkundige en veel meer toekomstige beroepen.

Praktijk

„We proberen daarbij de theorie zo veel en snel mogelijk in de praktijk te brengen, vakken te koppelen aan wat je kunt worden. Om goed te kunnen te koken, moet je berekenen welke hoeveelheden je van bepaalde ingrediënten nodig hebt.”

„In plaats van een sollicitatiebrief aan je leraar Nederlands te schrijven om na te kijken, kun je die beter direct sturen naar de plek waar je stage wilt lopen.’’

’Heel Holland Bakt’

,,Zo heeft een leerlinge haar stage geregeld bij Robert van Beckhoven, het jurylid uit ’Heel Holland Bakt’. Op eigen initiatief. Dat is toch knap?”

Valt er sneeuw en maken leerlingen een sneeuwpop, dan is de vraag: uit hoeveel sneeuw bestaat de grootste bal? „Dan gaan ze de omtrek meten, de diameter berekenen en zijn onbewust met rekenen aan de slag.”

Gordon Ramsay

Met fragmenten van de Britse tv-kok Gordon Ramsay worden luistertoetsen voor horecaleerlingen aantrekkelijker gemaakt. Een computerspel kan de aanleiding zijn voor een wiskundeles.

„Zo ontdekken leerlingen vanzelf waarvoor ze leerstof nodig hebben. Kinderen moeten het fijn vinden om naar school te gaan. Dat bereik je door leuke, afwisselende lessen te bieden, die aansluiten bij hun interesses.”

Schoolrestaurant

Ook is er een schoolrestaurant dat door leerlingen wordt gerund. „Dat is op woensdagavond regelmatig geopend voor bezoekers van buitenaf, die via de website kunnen reserveren.’’

,,Nou, reken maar dat die kinderen keihard hun best doen als er gasten worden verwacht. Die wil je tevreden naar huis sturen.”

De circa zeventig docenten en medewerkers op het Van der Meij besteden veel aandacht aan positief omgangsvormen en het versterken van gewenst gedrag.

Wetenschappers

Van den Berg: „We werken samen voor een gunstig pedagogisch klimaat met wetenschappers van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Doel is in de lessen voor iedere leerling maatwerk te leveren.”

Dat vergt een gedegen voorbereiding van de les, die door onderzoekers kan worden gefilmd en bijgewoond.

„We vragen jongeren via een enquête om feedback. Met die informatie kunnen we ons eigen werk verbeteren en krijgen daardoor ook helder welke sociale verbindingen in de klas bestaan.”

Vechtpartijen

Daarnaar moest in de beginperiode van de samenwerkingsschool, toen de cultuurverschillen nog moesten worden overbrugd, flink worden gezocht.

Er waren klachten over het nieuwe gebouw, een scholierenstaking uit onvrede over lesroosters en zelfs vechtpartijen.

„De start is een moeilijke geweest”, blikt Van den Berg terug. „Met leerlingen en docenten van drie scholen in een pand dat nog niet helemaal af was. Dat heeft geleid tot stress en tumult.”

Onrust

De leerlingengroepen waren aanvankelijk relatief groot, elke afdeling had op een ander moment pauze. Dat gaf onrust. Die ’weeffouten’ zijn - vooral door toedoen van zijn voorganger Maud Croes - inmiddels voltooid verleden tijd.

„Docenten surveilleren zelf, het aantal incidenten is op een hand te tellen. In pauzes gaan alle scholieren naar beneden of naar buiten. De samenwerking tussen de drie scholen is elk jaar verbeterd. Denk aan de overdracht van leerlingen, welke ondersteuning en eventueel extra aandacht zij nodig hebben.”

Inspectiebezoek

Het van der Meij heeft regelmatig inspectiebezoek gehad. „Dat was niet voor niks”, zegt de directeur.

„We hebben aangetoond dat er flinke stappen zijn gemaakt. Die inspecteurs mogen niet hoger dan een voldoende geven, maar ze hebben mij bij hun laatste bezoek laten doorschemeren dat de lat voor andere vmbo-scholen door onze prestaties momenteel hoog ligt. Dat beschouwen we als compliment.”

Zorgen

Toch zijn er ook zorgen: krimp van de leerlingenaantallen, het vinden van vervangers van docenten die tegen hun pensioen aan zitten en docenten voor techniekonderwijs.

„We moeten veel moeite doen om alles ieder schooljaar rond te breien, maar dat lukt nog steeds. De reden dat de drie scholen ooit samen aan dit avontuur zijn begonnen, is natuurlijk ook een financiële: een plek met faciliteiten voor puur praktijkonderwijs is makkelijker in de lucht te houden dan drie.”

Zij-instromers

Het Van der Meij staat niet onwelwillend tegen het aannemen van zij-instromers, die bijvoorbeeld een jarenlange staat van dienst in de bouw of techniek hebben.

„Om voor de klas te staan, moeten zij wel bevoegd zijn. Geschikt bevonden kandidaten helpen wij daar uiteraard bij.”

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen