Premium

Serie KlasLokaal: ’Hé, da’s een juf met een dubbele bakker!’

Serie KlasLokaal: ’Hé, da’s een juf met een dubbele bakker!’
Geconcentreerd aan het werk. De leerlingen van groep 6 en 7 zitten door elkaar, iedere maand in andere groepjes.
© Foto’s George Stoekenbroek
Julianadorp

Iedere werkdag stromen overal in de Noordkop de basisscholen vol. Maar wat leren de kinderen er eigenlijk, hoe gaat het eraan toe in het hedendaagse onderwijs? In de achtdelige serie KlasLokaal draait de redactie op verschillende scholen een paar uurtjes mee. Vandaag: groep 6/7 van de Prinses Margrietschool in Julianadorp.

De ogen van Jens twinkelen als hij de vraag stelt: „Waarom zweeft de krant?” Huh? Fotograaf en verslaggeefster hebben geen idee. „Ah”, haakt juf Jeannette van Bloemendal (53) in, „het wordt de dag van de woordspelingen. Omdat ik net zei dat we net doen alsof de krant er vandaag niet bij is, omdat het een gewone schooldag moet zijn.”

8.30 uur: Het krantenbezoek als een soort spook dus. De negentien kinderen uit haar groep 6/7 vinden het maar spannend. Als iedereen zijn leesboek heeft gepakt na de opdracht om een kwartier stil te gaan lezen, wordt er af en toe stiekem over de kaft gegluurd.

Serie KlasLokaal: ’Hé, da’s een juf met een dubbele bakker!’
Jeannette legt wat uit tijdens haar hulpronde. Wie een vraag heeft, legt een rood kaartje neer.

Dat kwartiertje lezen is het vaste begin van elke dag in alle groepen van De Stek aan Middelzand, de dependance van de Prinses Margrietschool met de oudere leerlingen. „Het zorgt voor een rustig begin en lezen is enorm belangrijk. Je merkt dat het in deze digitale tijd toch minder wordt. Terwijl kilometers maken met lezen echt nodig is, dan ontwikkel je een woordenschat”, zegt Jeannette.

Luna (11) houdt van kilometers maken, blijkt als ze bij Jeannette een stukje moet lezen om te zien hoe ’vlot en vloeiend’ het al gaat. „Keurig op niveau. Je hebt veel dikke boeken gelezen, ik zie het aan de titels op je boekenlijst”, prijst Jeannette. Geen verrassing voor de docente; alle leerresultaten van de leerlingen zijn ingevoerd in de computer. Ze leveren ook andere informatie op. Het is direct zichtbaar als in een toets veel kinderen dezelfde fout maken. „Dan weet ik bijvoorbeeld dat ik de trema’s nog eens moet behandelen.”

Meerdere kinderen zitten in de loop van de ochtend even bij haar aan tafel om te zien hoe het met rekenen of taal staat. Elke vier weken is er een toets.

Serie KlasLokaal: ’Hé, da’s een juf met een dubbele bakker!’
Uitleg op wisbordje.

8:45 uur: Redekundig ontleden, lesstof van alle tijden. Maar op een moderne manier. ’De leeuw is bang voor de muis’ verschijnt er op het digitale schoolbord (digibord) en zo volgen er nog een paar zinnen. Bij iedere zin mag een leerling naar voren komen om de zinsdelen aan te geven. Wat is de persoonsvorm, wat is het onderwerp? Als het fout is, kleurt het meteen rood. Handig.

Serie KlasLokaal: ’Hé, da’s een juf met een dubbele bakker!’
Taalregels aan de wand.

9:00 uur: Over ’rood’ gesproken: terwijl de elf leerlingen van groep 6 zelfstandig werken aan een taak achter hun laptop, al dan niet met koptelefoon op, houdt Jeannette voor de acht kinderen uit groep 7 een rood potlood omhoog. Dat is rood, dat is een feit, dat kun je zien. „Maar als ik zeg: ik vind rood een mooie kleur, dan is dat een mening.” Mika (11) en Kjell (10) houden zeker van rood. Ze zijn fan van Ajax, juf Jeannette van Feyenoord. Dat heeft ook rood in de clubkleuren, maar toch anders; geen rake-knalrood - je ziet het ze denken. De juf dolt graag met de voetbalmannen. „Ik heb ze gefeliciteerd met het kampioenschap, maar meteen gezegd dat ze wel zullen begrijpen dat ik de wedstrijd niet heb uitgekeken. Af en toe een geintje houdt het luchtig.”

De les gaat over het verschil tussen feiten en opinies, en ook over de betrouwbaarheid van informatiebronnen. Verdeeld in groepjes buigen de kinderen zich over een artikel uit Kidsnews. Het stuk gaat over bewoners van een seniorencomplex die klagen over het lawaai op een schoolplein. Ze spannen zelfs een rechtszaak aan. In overleg moeten de kinderen meerkeuzevragen beantwoorden.

Het is een gepuzzel. Wat is nou ’de druppel die de emmer deed overlopen’ bij de klaagster? Het blijkt de vaststelling dat zelfs mensen met gehoorapparaten last hebben van het lawaai. „Want die horen niet zo goed meer”, verduidelijkt Jeannette als de antwoorden even later klassikaal worden besproken. Ze neemt meteen ook de moeilijke woorden in het artikel door: architect, offerte, weerkaatsen, geluidsscherm. Op het digibord verschijnen de bijbehorende afbeeldingen.

9.30 uur: De leerlingen van groep 7 werken tot tien uur zelfstandig verder aan open vragen bij het artikel. Wat zal de rechter vinden van de zaak? Wat zijn de feiten? Ze moeten echt stil zijn. „Praten heeft consequenties”, stelt Jeannette met gepaste strengheid. Haar focus gaat nu op groep 6, een taalles met een herhaling van de ’bakkerwoorden’. Jeannette benadrukt de à in bakker. „Hoor je een korte klank, dan volgen er twee dezelfde medeklinkers. Verstoppertje, portemonnee: hoor maar.”

Serie KlasLokaal: ’Hé, da’s een juf met een dubbele bakker!’
Taalopdracht met bakkerwoorden.

Praten, praten, praten: het hoort erbij als je een gemengde groep hebt, er moet immers op diverse niveaus worden uitgelegd. „Aan het einde van de week heb ik vaak een zere keel van al het praten”, bekent Jeannette.

9.45 uur: Iedereen is aan het werk, Jeannette loopt een hulpronde. Wie wat wil vragen, legt een rood kaartje op tafel. De juf is er misschien niet meteen, maar dat leren omgaan met uitgestelde aandacht is ook een beetje de bedoeling van het systeem. Tess (10) werkt aan haar weektaak, ieder kind heeft zo’n opdracht. Ze berekent op de laptop percentages. Ze is vriendinnen met Luna (11), die naast haar zit en dat zie je zo. Ze dragen allebei een diadeem met kattenoortjes.

10.00 uur: Tijd voor eten en drinken én voor de moppentrommel. Jens leest ze voor. Het toppunt van lef? Een baksteen gooien door de ruit van het politiebureau en dan binnen vragen of je hem terug mag. Dan is het speelkwartier.

11.00 uur: Na nog een ronde werktijd, vertrekt het ’krantenspook’. Wat komt er boven het artikel te staan, wil de klas weten, en of we de naam van juf goed willen spellen. Dubbel N en dubbel T. Hé, da’s een dubbele bakker!

Meer nieuws uit Schagen e.o.

Meest gelezen