Premium

Elf pianisten krijgen in Hoornse Oosterkerk ovatie voor imposant klankbouwsel

Twee vleugels en negen piano's worden tegelijk bespeeld in de Oosterkerk.
© Foto Theo Groot

Een concert geheel gewijd aan een enkele componist komt niet zo heel vaak voor. Tenzij natuurlijk een enkel werk zo’n lengte heeft dat dit een geheel concert kan vullen. Componist en dirigent Wietse Stuurman nam het heft in eigen hand door de Oosterkerk af te huren om een staalkaart te geven van zijn compositorisch kunnen.

Een concert met minimal works, zoals op de affiche staat aangekondigd, met als overkoepelende titel Cycling to the Moon. Minimal Music is ontstaan in het begin van de zestiger jaren van de vorige eeuw. Een reactie vooral op de ingewikkelde cerebrale seriële muziek van na de tweede oorlog. Minimal Music is inmiddels uitgegroeid tot een populaire tak van de klassieke muziek, dankzij componisten als Philip Glass en later door de filmmuziek van Ludovico Einaudi en in eigen land door Canto Ostinato van Simeon ten Holt, hoewel de laatste zijn werk niet wilde bestempelen met deze term. Niet onbelangrijk is dat het genre een spirituele lading kreeg en in het geval van componist Arvo Pärt gekoppeld werd aan een religieuze ervaring. Zoals ook zaterdag bleek de muziek een breed publiek aan te spreken, van jong tot oud. Directe aanleiding voor het gebeuren was de wens om een nieuw werk uit te voeren voor een wel heel bijzondere bezetting. ’Undecim’, zoals de compositie heet, vraagt maar liefst om elf pianisten. Undecim stond op het programma gepland als laatste werk. Daarvoor kon men kennismaken met ouder werk.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen