Premium

Column Krijg nou wat!?: Ach, uw stoel is al bezet

Column Krijg nou wat!?: Ach, uw stoel is al bezet

Je zou raar opkijken als je bij een popconcert of theatervoorstelling naar je rij- en stoelnummer gaat en dan blijkt dat daar al iemand zit.

Je reclameert bij de organisator en die zegt doodleuk: ach, we dachten dat er wel een paar mensen niet zouden komen, dus we hebben maar wat extra kaarten verkocht. U zou op uw achterste benen staan.

En toch gebeurt dat dagelijks bij vluchten, over de gehele wereld. In de afgelopen jaren al een paar keer een aanbod gehad om onze plek op te geven voor een latere maar luxere vlucht of tegen een vergoeding en dan via een omweg reizen. Vorige week maakten we het mee. Met een groep van acht personen weekendje op stedentrip naar het buitenland geweest.

Keurig op tijd ons gemeld bij de incheckbalie en nadat de helft is ingecheckt krijgen de andere vier te horen: er is geen plek meer. Boem, zomaar. Met een capaciteit van 100 stoelen (KLM Cityhopper) is er een overboeking van 30 personen.

Retourticket kost dik 200 euro, dus dat is 6000 euro extra inkomsten. Even ter vergelijking: de Arena heeft een capaciteit van bijna 55.000 kaartjes. 30 procent teveel verkopen betekent 16500 kaartjes extra verkopen. Ik vermoed dat de mobiele eenheid de opstand niet onder de duim kreeg.

De motivatie van de luchtvaartmaatschappij is dat er altijd een aantal mensen niet op komt dagen en dat er altijd een volgende vlucht komt. Soms checkt iedereen wel in en dan zijn de poppen aan het dansen. Maar waarom is de no-show een probleem? Het ticket is toch al afgerekend? Wie niet komt, krijgt echt zijn geld niet retour.

Zelfs wijzigingen moeten dik worden betaald. En dan is er ook nog het beleid bij de KLM dat wie niet op komt dagen ook het recht op het retourticket verliest. Het geld wordt niet retour gestort, maar de vliegtuigstoelen kunnen dus wel opnieuw verkocht worden. ,,Een lucratief verdienmodel’’, vindt de Consumentenbond. Ze stapten zelfs naar de rechter om dat beleid van tafel te krijgen.

Het wordt tijd dat er een einde komt aan deze rare praktijken, die terecht op veel onbegrip stuiten. Met het vrienden-uitje is het uiteindelijk nog goed gekomen. Een uur voor vertrek konden de vier achterblijvers zich opnieuw bij de incheckbalie melden en was er gewoon plek. Paniek om niks. Bedankt KLM.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.