Premium

Monique Korpershoek uit Haarlem helpt om ’het hoofd boven water te houden’

Monique Korpershoek uit Haarlem helpt om ’het hoofd boven water te houden’
Wanneer een opeenstapeling van taken en zorgen je te veel wordt, kan een psycholoog helpen je leven weer in balans te krijgen.
© Foto 123rf

Het hebben van een baan en het doormaken van ingrijpende persoonlijke omstandigheden kunnen het lastig maken om je hoofd boven water te houden. Toegepast psychologe Monique Korpershoek heeft daar in haar praktijk NIVdt in Haarlem regelmatig mee te maken, vertelt zij.

Mensen worden zelf ziek, of een dierbare die zij willen bijstaan. ,,Of de partner heeft geen werk meer. Of er zijn financiële problemen. Daarnaast hebben zij soms zelf ook nog een gezin, waar zij voor moeten zorgen. En ook nog sociale verplichtingen zoals verjaardagen en feestjes. En dan moet je ook nog zorgen dat je gezond eet en voldoende lichaamsbeweging krijgt. Dit alles bij elkaar kan ervoor zorgen dat je keuzestress hebt. Dan moet je antwoord vinden op vragen als wat écht belangrijk is en hoe je je tijd verdeelt zonder zelf om te vallen.”

Mensen worstelen er vermoedelijk eerst een poos mee voordat ze bij jou komen. Je moet accepteren dat je er in je eentje niet uitkomt en hebt misschien ook te maken met wachtlijsten voor hulp. Hoe lang lopen mensen al rond voordat jij ze te spreken krijgt?

,,Veel te lang voordat ze beseffen dat er iets moet veranderen. Als er zich een ingrijpende persoonlijke omstandigheid voordoet, kost dit altijd tijd. Maar hoe vind je die? Je hebt je ontspanning, sport, vrienden familie, werk, studie, gezin. Deze activiteiten hebben onbewust een bepaalde tijd toebedeeld gekregen in de uren dat je wakker bent. Je kunt zeggen dat je situatie dan in evenwicht is. Zodra daarin een verandering komt, is het evenwicht weg en kom je niet meer uit met je ’planning’.”

Is dat dan meteen een probleem?

,,Als dit tijdelijk is, is dit niet zo erg, maar als het langer aanhoudt, is het wel belangrijk dat er een nieuw evenwicht komt. En het kan een hele puzzel zijn om dit nieuwe evenwicht weer te vinden. Dan is het goed om na te denken wat energie van je vraagt en hoe je er dan voor zorgt dat je deze energie weer aanvult met activiteiten. Ook komt het vraagstuk van prioriteiten en belangrijkheden aan bod. Wat vind je belangrijk in je leven? Waar wil je echt tijd en energie in steken en wat kan eventueel afvallen? Kortom: stel jezelf de vraag, doe ik wat ik wil doen en wat ik belangrijk vind? Zeker als er iets verandert in je persoonlijke situatie is het van belang om deze vraag (weer) te stellen, zodat je je tijd goed kunt verdelen als je wilt dat je energie in balans blijft. En misschien kun je wel activiteiten met elkaar combineren. Zoals bijvoorbeeld tijd doorbrengen met je vriendin en ondertussen wandelen in de natuur.”

Wat kan een psycholoog daarbij betekenen?

,,Mensen helpen bij het bepalen van hun prioriteiten. Dit weten mensen diep van binnen wel, maar soms kun je er even zelf niet bijkomen. In maximaal vijf gesprekken heb je voor jezelf weer je prioriteiten op een rij en weet je hoe je je tijd wilt invullen. Doe je ook de dingen die voor jou belangrijk zijn en kun je jouw persoonlijke ingrijpende omstandigheid het hoofd bieden zonder jezelf te verliezen.”

Lig je tijdens die sessies net als in films bij de psychiater op de bank?

,,Haha, nee hoor! Er is juist een actieve houding vereist. Door de verschillende werkvormen kijk je vanuit diverse invalshoeken naar je eigen situatie. En zo kun je tot nieuwe inzichten komen, waarbij ander of nieuw gedrag past. En ander gedrag kan leiden tot andere resultaten. Gesprekken duren maximaal 1,5 uur per keer.”

Wanneer die vijf sessies voorbij zijn, zijn mensen dan weer in staat om alle tegenslag het hoofd te bieden of is er dan pas een beginnetje?

,,Of iedereen na deze vijf gesprekken in staat is álle tegenslag het hoofd te bieden is afhankelijk van de situatie waarin zij verkeren. In sommige gevallen zijn vijf gesprekken voldoende. Blijvend resultaat is dat je je bewust bent dat er niet één manier is om naar een situatie te kijken en dat je ook weet hoe je jezelf kunt trainen om ook op andere manieren naar een situatie te kijken. Daarnaast sta je tijdens de sessie stil bij alle kwaliteiten, vaardigheden en krachten die je in je hebt. Veel meer dan je normaal gesproken inzet om een situatie het hoofd te bieden. Dit inzicht in de vele mogelijkheden van jezelf, helpt je ook om in het vervolg meer gebruik te maken van deze mogelijkheden en op een andere manier dan je voorheen gewend was met tegenslagen om te gaan. En misschien nog wel het belangrijkste, mensen worden zich ervan bewust dat ze hun energie in balans moeten houden.”

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.