Advieskosten terug na slecht werk

Advieskosten terug na slecht werk

Een consument die slecht was voorgelicht door zijn hypotheekadviseur krijgt de helft van de kosten terug. Dat komt neer op zo’n €1700.

De man was bij de adviseur langsgegaan om hulp te vragen bij de financiering van een nieuwe woning die hij wilde kopen en een verbouwing die hij daar meteen bij wilde doen. Maar bij het afsluiten van de nieuwe hypotheek bleek dat hij bij de oude hypotheek, bij SNS Bank, nog een ’boete’ moest betalen voor het vroegere aflossen.

Dat ging om een bedrag van €7500, geld dat de klant niet zomaar voorhanden had. Om de deal niet te verpesten, leende hij het geld van een familielid. Die betaalde hij terug met een deel van de persoonlijke lening, die eigenlijk voor de verbouwing was bedoeld.

De klant verweet het de adviseur dat hij hem niet had verteld dat er een aflosboete was. Had hij dat wel geweten, had hij de boete meegefinancierd bij de hypotheek en had hij die gespreid over 20 jaar terug kunnen betalen.

Hij wilde daarom een schadevergoeding van bijna €4500. Klachteninstituut Kifid vond ook dat de adviseur steken had laten vallen en oordeelde dat hij de helft van de advieskosten terug moest betalen.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons.

Meer nieuws uit Ombudsman

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons