Premium

Containerterminal CTVrede komt eraan op Hoogtij in Westzaan

Containerterminal CTVrede komt eraan op Hoogtij in Westzaan
Edwin de Graaf, projectmanager van de nieuwe containerterminal op Hoogtij van CTVrede - Steinweg.
© Foto Wim Egas
Westzaan

Jarenlang was het een illegaal crossterrein, maar daar herinnert weinig meer aan. Het kadegebonden haventerrein op Hoogtij in Westzaan wordt in rap tempo ontgonnen.

De plannen hebben enige jaren vertraging opgelopen, maar hebben ook geleid tot voortschrijdend inzicht. In plaats van twee hectare neemt containerterminal CTVrede-Steinweg nu vier hectare op Hoogtij in gebruik.

Te beginnen met één kraan wordt het kadeterrein langs het Noordzeekanaal al ingericht voor de eventuele komst van nog een tweede kraan.

Langs de doorgaande weg Zaandam-Beverwijk over Hoogtij wordt het natte bedrijventerrein in hoog tempo ingericht en bebouwd. Het grote witte pand wordt het derde magazijn van logistieke dienstverlener Gam Bakker.

Het bedrijf gevestigd in Middenmeer en Opmeer biedt maatwerk voor transport, op- en overslag en douane-afhandeling. Gam Bakker gaat nauw samenwerken met CTVrede, voor wie het bedrijf op- en overslag van met name cacao en levensmiddelen gaat verzorgen.

40 meter

Voor op- en overslag van containers en vrachtafhandeling langs de kade van het Noordzeekanaal is een kraan onmisbaar. Sinds vorige week staat er een enorme 50 tons Gantry kraan, die containers van en op de schepen moet hijsen.

Met 40 meter torent de kraan - een miljoeneninvestering - vanaf de doorgaande weg zichtbaar boven de opslag uit. Na de zomervakantie moet de containerterminal operationeel zijn. Het kantoor van CTVrede blijft in de Achtersluispolder, de containers verhuizen naar Hoogtij.

,,Dat moment lijkt nog een eind weg’’, geeft Edwin de Graaf toe, kijkend naar de kale vlakte. ,,Maar er is niet zoveel meer nodig om de containeroverslag te verplaatsen. De kraan wordt nu ingeregeld en de loopgoten voor de wielen van de kraan zijn gereed. Naar verwachting kan volgende maand de bestaande oude dijk van het Noordzeekanaal worden doorgestoken om water binnen te laten voor de insteekhaven.’’

Op- en overslag met handjevol mensen te doen

Langs de volle lengte van de 300 meter lange nieuwe kademuur is een 40 meter brede strook gegraven. ,,We zijn nu ongeveer over de helft. Van west naar oost wordt een insteekhaven gegraven tot op zes meter diepte. Dat is fase één. In fase twee wordt de insteekhaven verder verdiept tot twaalf meter.’’

Op het kadeterrein worden straks de 20, 40 en 45 voet-containers geplaatst. Voordat het terrein de eerste asfaltlaag kreeg, werd eerst een 50 centimeter dikke stabilisatievloer gelegd. De opgespoten zandgrond was over de vele jaren dat er niets met het terrein gebeurde al helemaal ingeklonken. Het rangeerterrein krijgt nog een tweede asfaltlaag en dan is het gereed voor gebruik.

Binnenvaart

De Graaf tempert al te hoge verwachtingen wat arbeidsplaatsen betreft. ,,Je kunt het werk met een paar mensen af; een kraanmachinist en en een paar mensen die de containers verrijden. Meer is het niet. Het rangeerterrein komt vol met containers te staan. Een deel wordt verladen via Gam Bakker. Ook komt er een plek voor lege containers die weer teruggaan aan boord. We doen geen grote zeeschepen, alleen binnenvaart en kustschepen.’’

Voor de afhandeling van vracht werkt CTVrede nauw samen met Gam Bakker. Het bedrijf met los- en laadplatforms aan de achterzijde, de kanaalkant, verwacht in augustus operationeel te zijn. Op Hoogtij komt 10.000 vierkante meter op- en overslag, volledig energie neutraal.

In Westzaan komen - ’als alles eenmaal loopt’ - vijftien tot 25 mensen te werken. Vooral bij de afhandeling van goederen. CTVrede verwacht veel cacao af te handelen vanuit de haven van Rotterdam. Kleinere schepen zullen vanaf Hoogtij verder varen naar bijvoorbeeld de Zaanse cacaobedrijven.

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen