Premium

Juliet Broersen wil met Europese partij Volt tegen de stroom oproeien

Juliet Broersen wil met Europese partij Volt tegen de stroom oproeien
De nummer zes op de lijst: ,,Jij kan altijd wel pittig vertellen waar het op staat’, zeggen mijn vrienden wel eens tegen me.’’
© jjfoto.nl / Jan Jong
Alkmaar

„Ja, ik ben wel die vervelende die bij borrels het gesprek richting politieke of maatschappelijke onderwerpen stuurt”, bekent Juliet Broersen.

De 22-jarige geboren en getogen Alkmaarse waagt zich aan de politiek. Een logische bestemming met haar marketingachtergrond, zou blijken. Ze is naar voren geschoven omdat ze boodschappen duidelijk verpakt.

Op 23 mei is ze verkiesbaar bij de Europese parlementsverkiezingen als de nummer zes van Volt.

Volt?

„De enige echte Europese partij. Andere partijen hebben tegenhangers in andere landen, maar Volt zit echt in alle staten. De naam Volt staat voor ’nieuwe energie’. Er is ook voor gekozen omdat het in alle Europese landen iets betekent en uit te spreken is.”

„Volt is geboren als anti-Brexitpartij. Ik heb het idee dat bij het referendum niet iedereen de gevolgen begrepen had. Er zijn Engelsen zelf die achteraf pas beseften dat het invloed heeft op de onderneming de ze over de grens hebben.”

Dus Volt is een tegenbeweging?

„Ja, maar een nodige pro-Europese. De politiek kent drie grote thema’s: immigratie, milieu en veiligheid. Dat zijn grensoverschrijdende onderwerpen. Dat kun je niet alleen als Nederland benaderen.”

De politieke kent al zo veel partijen, is al zo versplinterd en gepolariseerd. Moet Volt er dan ook nog bij?

„Ja, het is inderdaad wéér een nieuwe partij, maar echt eentje met een ander geluid. Ja, dat zeggen ze allemaal, maar een Europese partij bestond niet. We zijn pro-Europa, maar dat betekent niet dat het niet beter kan. We willen het transparanter, democratischer. Parlementsleden kunnen nu geen wetsvoorstellen doen, dat moet anders. Vertegenwoordigers moeten belangen van hun kiezers kunnen behartigen.”

Pro-Europese partij. ’Meer macht naar Brussel’ zouden tegenstanders zeggen?

„Het is niet meer macht naar Brussel. Het is meer macht naar Europeanen. Ik ben in Europa opgegroeid. Er is al 75 jaar vrede. Dat is best een ’accomplishment’. Er zijn handelsverdragen, en je kunt zo over grenzen heen. Het levert zo veel op. Ik wil hier niet als de Engelsen zitten en spijt hebben dat we Europa uit gaan. Het is jammer dat veel Europa als boeman zien. Ze zien niet dat Europese belangen ook de Nederlandse zijn.”

Een van Volts standpunten is een Europees leger. Is dat niet gevaarlijk? Stel je daarmee niet nog meer machtsblokken tegenover elkaar?

„Europa is een wereldspeler net als China of Verenigde Staten, maar gedraagt zich niet zo. Dan had Europa bijvoorbeeld in de Krim (bij de strijd tussen Rusland en Oekraïne, red.) als wereldspeler kunnen optreden. Er is trouwens al een militair samenwerkingsverband, hè. Het gaat er ook om dat je beschermd bent als het mis gaan. Als het fout gaat, moet er zekerheid zijn.”

Hoe kwam jij bij Volt terecht?

„Ik ben eigenlijk voor de pr benaderd. Van beroep ben ik ben freelance marketing-brandingcoördinator. Ik doe projecten en ik heb vaste klanten. Eentje is architect Hollandse Nieuwe. Vroeger werkte ik voor Tommy Hilfiger. Via een vriend van me en via Linked-in kwamen ze bij mij uit. Ze zagen wel iets in mijn pr-achtergrond.’’

,,Ik had met mezelf afgesproken om alleen voor Volt te werken, als ik achter de ideeën kon staan. Vervolgens werd ik geraakt door de ideeën. Hiervoor had ik geen politieke ambities, ik heb internationale communicatie gestudeerd en ik zit dus in de marketing. Nu heb ik die ambities zeker wel.’’

,,Er kwamen interne verkiezingen voor de kandidatenlijst. Ze zagen iets in me omdat ik duidelijk standpunten kan overbrengen. Jij kuny altijd wel pittig vertellen waar het op staat’, zeggen mijn vrienden wel eens tegen me.”

En dan zit je opeens bij Volt, een marginale partij. Ben je geen roepende in de woestijn?

„Nee, het lukt wel om mensen naar me te laten luisteren. Ik kan er heel enthousiast over vertellen. Met hele drukke gebaren, zoals je ziet (ze gebaart druk, red.). Maar, de Europese verkiezingen en de politiek zijn voor velen in mijn omgeving ook een ver-van-mijn-bedshow. Het ligt ook aan de leeftijd.’’

,,De Europese verkiezingen leven niet. Vijf jaar geleden was de opkomst 36 procent. Ik verwacht dat het dit jaar wel beter is. Ik weet het zeker. Zelfs Spotify heeft playlists gebaseerd op de verkiezingen. Als Spotify ermee bezig is...”

Wat zijn de valkuilen voor Volt?

„De partij is nog zo jong. Vertrouwen creëren is lastig en hoe ga je campagne voeren?”

Daar is de marketing-achtergrond toch voor?

„Dat klopt. Tommy Hilfiger verkocht ik als merk, maar dat heeft een sterke ’fanbase’. Het is een kwestie van die behouden. Dat deed ik via sociale media en door trends in de gaten te houden. Duurzaamheid was hét thema, dus moest de kleding dat uitstralen.’’

,,Als je naar Volt kijkt, merk je dat het nu vooral bij jongeren aanslaat. Bij jong werkenden, bij de Erasmusgeneratie. Daar maak ik zelf ook deel van uit. Dat betekent dat je over grenzen heen denkt. Je bent wereldwijs, omdat je gereisd hebt. Zelf heb ik in Milaan, Londen en New York gewoond.”

Hoe gaat Volt het doen bij de verkiezingen 23 mei?

„Volgens de peilingen van Maurice de Hond overweegt vier procent van de mensen op Volt te stemmen. Dat is één zetel. We hopen op twee. Als Volt succes heeft, zie ik er fulltime werken zeker als een optie. Het is nu 24/7 campagne voeren. Dat houdt soms in dat je om half twee ’s nachts nog sociale mediavragen zit te beantwoorden.”

Kom je nog aan iets anders toe dan Volt?

Ze trekt de neusvleugels omhoog. Aarzelt. „Ik doe echt nog wel eens een biertje hoor. Ik leef wel!”

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen