Premium

’Bouw in Den Helder van onderzeeboten geeft bij verlenen opdracht tot bouwen de doorslag’

Het Marinebedrijf op de Nieuwe Haven in Den Helder is de belangrijkste plek voor het onderhoud aan de schepen en boten van de Nederlandse oorlogsvloot. Op deze foto wordt onderhoud gepleegd aan een oppervlakteschip.
© Foto’s Defensie

De defensie-industrie is een internationale markt waarin miljarden euro’s, dollars en roebels omgaan. De belangen zijn groot en de keuzes zijn moeilijk. In Den Helder met de bouw van nieuwe onderzeeboten is dat niet anders. Binnenkort wordt duidelijk wie de order wordt gegund.

De miljardenorder voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten vertoont gelijkenis met een spannende paardenrace. Vier werven strijden om de opdracht. Eerst was de Duitse werf TKMS koploper. Begin dit jaar kroop de Nederlands-Zweedse combinatie Saab-Damen naar voren; op de hielen gevolgd door de Franse Naval Group. Nu is de eindspurt ingezet en worden alle argumenten uit de kast gehaald om de hoofdprijs in de wacht te slepen. De Duitsers hebben het meest vergaande voorstel: de boten bouwen in Den Helder.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.