Premium

Professor duikt in mysterie van het fietsen

Professor Schwab (links) is trots op wat hij heeft bereikt. „Studenten uit de hele wereld willen hier studeren.”
© Foto’s TMG

Het aantal omgekomen mensen in het verkeer is vorig jaar opnieuw gestegen, naar 678. Vooral onder inzittenden van personenauto’s, fietsers en scootmobielers vielen meer dodelijke slachtoffers. Bij verkeersongelukken overleden 228 fietsers op een gewone of elektrische fiets.

TU Delft en Koninklijke Gazelle hebben nu een prototype ontwikkeld van een fiets met stuurondersteuning. Deze fiets werkt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Dit systeem houdt fiets en rijder stabieler. De innovatie moet een oplossing vormen voor de vele ernstige ongevallen met fietsers.

Onderzoeker Arend Schwab onderzocht de afgelopen vijftien jaar waarom een fiets wel of niet omvalt. Volgens hem is de technische uitvoering van de slimme fiets niet eens zo moeilijk. Alles komt samen in een geavanceerde fietssimulator die hij ontwikkelde.

Het is een lokaaltje van amper veertig vierkante meter dat je zomaar voorbijloopt op de TU Delft. Je hebt niet in de gaten dat hier het walhalla van de fietswetenschap onderdak heeft. Wereldwijd worden de ontwikkelingen die hier gedaan worden in de gaten gehouden. De laatste vinding is een fietssimulator, die levens moet gaan redden...

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.