Premium

Nieuwe plek voor mozaïekmuur van vroegere mavo in Heemskerk

Nieuwe plek voor mozaïekmuur van vroegere mavo in Heemskerk
Het mozaïek van de vroegere Adelbertusmavo in volle glorie.
© Foto aangeleverd
Heemskerk

Het mozaïek van de vroegere Adelbertusmavo in Heemskerk, krijgt een nieuwe plek. De oude muur van zes bij vier meter wordt geplaatst op de hoek van de Laan van Assumburg met de Constantijn Huygensstraat.

Het heeft nog wel wat voeten in de aarde om het kunstwerk van Jos Stam op het grasveld te plaatsen. Wethouder Aad Schoorl vraagt vijftigduizend euro voor de operatie.

Er moet een stevige fundering komen, een 25 tons dieplader gehuurd worden en een 120 tons kraan bijgehaald. De muur moet ook netjes worden afgewerkt, bij de sloop van de mavo in 2008 is het mozaïek gewoon uit het gebouw gezaagd. De mavo maakte toen plaats voor het gemeentehuis.

Steentjes

Het kunstwerk heeft de tand des tijds goed doorstaan. De stichting Kijk! Heemskerk zegt dat ’de steentjes nog mooi van kleur zijn en het voegwerk goed in tact is’.

Alleen de stellage die de muur overeind houdt, is in slechte staat. De muur is opgeslagen op het Tolhek, maar de gemeente wil daar een sportpark aanleggen. Dus moest er een andere plek voor het mozaïek gevonden worden.

Nieuwe plek voor mozaïekmuur van vroegere mavo in Heemskerk
Het kunstwerk staat nu nog opgeslagen op de gemeentewerf.
© Foto aangeleverd

Het kunstwerk heeft inmiddels een andere betekenis gekregen. Stam (1926 - 1985) maakte het in 1960/1961. Er is geen uitleg over zijn bedoeling.

„Omdat het voor een middelbare school bedoeld was, wordt het vaak gezien als een afbeelding van twee jongeren die de toekomst tegemoet lopen”, schrijft Schoorl aan de raad. Voor veel Heemskerkers is het een stukje van hun geschiedenis, van hun schooltijd. Daarnaast staat het ook symbool voor de groei van Heemskerk na de oorlog.”

Nu wordt het mozaïek geplaatst als ’symbool voor de respectvolle samenleving’: „Men gaat hand in hand door het leven, ongeacht bijvoorbeeld godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras en geslacht. De afgebeelde personen zijn blanco, dus door iedereen voor zichzelf in te vullen. De wegvliegende vogels staan symbool voor vrijheid: zo vrij als een vogel kan men zorgeloos door het leven vliegen.”

De muur wordt herplaatst op initiatief van CDA-raadslid Sindo Núñez Queija. Hij wilde een breder symbool voor tolerantie dan regenboogpad of -rotonde, dat vooral homo’s en andere lhtb’ers een hart onder de riem wil steken.

De zoon van Stam, meldt de wethouder, is benaderd en is enthousiast. ,,Hij vindt de respectvolle samenleving passen bij de afbeelding en passen bij de tolerante man die zijn vader was.’’

Jos Stam was een Heemskerkse kunstenaar die cum laude de Rijksnormaalschool voor Beeldende Kunst afrondde, die nu de Gerrit Rietveld Academie heet. In 1961 won hij de prestigieuze Roland Holst-prijs voor grafiek. Dit had zijn doorbraak kunnen betekenen, toch koos Stam voor zijn gezin en bleef hij het kunstenaarschap combineren met zijn baan als tekenleraar aan de Pedagogische Academie in Beverwijk.

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen