Premium

De elektrische eend van Poepie Huisman in Hem

De elektrische eend van Poepie Huisman in Hem
Ferry Huisman bij zijn elektrische eend. ,,Deze motor is drie keer sterker dan de benzinemotor. Je kunt hem gelijk in zijn vier zetten.’’
© Foto Theo Groot
Hem

Hoeveel lelijke eendjes Ferry Huisman in zijn leven onder handen heeft gehad, weet hij al lang niet meer. ,,Vroeger bij ons thuis zullen dit er door de jaren heen wel honderd zijn geweest. En waar ik nu woon heb ik er zeker ook tientallen gehad.’’

Het is een gezellige boel in de garage van Ferry. Twee kleinkinderen van drie turven hoog studderen bij de waterkraan. Hond Sieb loopt kwispelend rond de drie deux-chevauxs die hier staan. In de hoek staat een tuinlamp, die Ferry heeft gemaakt van koplampen van eendjes, zoals Hollanders de deux-chevauxtjes noemen die tot 1990 bij Citroën van de band rolden. Emaillen reclame- en verkeersborden, de werkbank met gereedschap en de hefbrug rond één van de auto’s maken het plaatje compleet.

In de oude garage aan de Hemmerbuurt 241 begon Ab de Jong in 1911 met paard en wagen zijn bodedienst, wat generaties later verderop in het dorp nog steeds bestaat als busbedrijf Alpha Tours. Ferry woont hier pal naast. Alweer dertig jaar nadat hij het ouderlijk huis op nummer 124 verliet.

Vader Gerrit

Daar had zijn vader Gerrit een deux-chevaux uit 1983. Met een cilinderinhoud van de verbrandingsmotor van 400 cc. ,,Ik heb hem nog steeds’’, zegt Ferry. Hij wijst op de vierwieler in de hoek, verstopt onder een kleed. ,,Mijn zusters wilden hem niet hebben, dus heb ik hem meegenomen. Mijn vader begon met eendjes en ik ben er mee doorgegaan. Zijn eend kostte destijds 9.999 gulden bij Van der Maat. Nu koop je een leuke tweedehands eend voor achtduizend euro. Maar je hebt ze inmiddels ook al voor twintigduizend euro.’’

Ferry kocht voorheen veel eendjes op bij autohandelaar Pierre van Diepen in Westwoud. ,,Ze stonden ook wel eens te koop langs de straat, maar daar zie je ze niet meer. Ik knapte ze op en verkocht ze dan weer.’’ Het is de eenvoud van de Franse auto die hem nog altijd bekoort. ,,Zo simpel. Iedereen kan hieraan sleutelen. Normaal hebben ze een benzinemotor met alleen een peilstok en luchtkoeling. Het water kan dus niet bevriezen.’’

Het resultaat van het gesleutel toverde bij dorpsgenoten regelmatig een glimlach op de lippen. Dan had Ferry een eend verlengd en stuurde vanaf de achterbank, reed rond in een eend met de neus van een Mercedes, en veranderde een eend in een pick-up met achter twee assen. Voor zijn dorpsgenoten heet hij overigens geen Ferry. Iedereen noemt hem zijn leven lang al ’Poepie’ Huisman. ,,Geen idee waarom’’, lacht hij. ,,Ik denk omdat ik als jochie zo’n poepie was.’’

Normaal werkt hij als elektricien voor Schouten Techniek in Zwaag. ,,Ik ben dradentrekker’’, klinkt het nuchter. Die kennis komt goed van pas bij zijn laatste creatie: Een lelijke eend die elektrisch wordt aangedreven. Bezoekers van het Noordhollands Oldtimerfestival in Hem kunnen het geelgespoten gevaarte dit weekend bewonderen. ,,Met deze eend uit 1982 heb ik 25 jaar geleden een bruidspaar gereden. Binnenkort verschijn ik met deze wagen weer op hun feest, want ze zijn bij elkaar gebleven.’’ De slingers die destijds op de auto zaten heeft hij bewaard. ,,Die gaan er weer op.’’

Dertig accu’s

Hij heeft de benzinemotor vervangen door een besturingssysteem voorin, bovenop de originele versnellingsbak. Achterin zijn dertig accu’s geplaatst. Die leveren 22 kilowattuur; wat neerkomt op 27 pk. ,,Deze motor is drie keer sterker dan de benzinemotor. Je kunt de versnelling gelijk in zijn vier zetten. Zijn één, twee en drie gebruik ik niet meer.’’

Boven de benzinedop zit nu een contactdoos om elektriciteit te tanken. ,,Ik kan hier 180 kilometer mee rijden, net als andere auto’s. Ik startte met dit idee in 2013 en was in 2015 klaar. Ik heb er nu ruim zevenduizend kilometer mee gereden. Zomers dan. Want ’s winters rijd ik nooit in een eend vanwege de roestvorming op de bodem.’’

Ferry zag het maken van zijn elektrische eend als een uitdaging. ,,Ik heb namelijk ook een eend met een hele zware V8-motor gehad. Die woog 1340 kilo. Deze weegt slechts 780 kilo en gebruikt veel minder brandstof. Vergis je niet; het ombouwen heeft wel 12.000 euro gekost. Daarvoor had ik ook een nieuwe auto kunnen kopen.’’

Maar nieuw past niet bij Ferry. Hij rijdt zijn leven lang al oude Citroëns. ,,Ik heb eens een Volkswagen gehad. Dat was het toch niet.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen