Commentaar: Verbod op nachtvluchten goed idee, reiziger uitgeslapen op vakantie

Commentaar: Verbod op nachtvluchten goed idee, reiziger uitgeslapen op vakantie

Het internationale vliegveld in het Duitse Frankfurt, toch geen ’kleintje’ in Europa, gaat elke avond om 23.00 uur in de slaapstand. Tot vijf uur vertrekken er geen vluchten vanuit het Duitse zakenhart. Allemaal als gevolg van de behoefte om een decennium terug een derde baan aan te leggen. Die baan mocht er komen, maar dan alleen in combinatie met gegarandeerde nachtrust voor de omgeving.

De groei van Frankfurt ging daarmee hand in hand met de solidariteit met de omwonenden. Belangen die zo vaak strijdig blijken - fijn vliegen en fijn slapen - vonden elkaar nu eens in plaats van dat ze botsten.

Dat de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur de Nederlandse regering nu adviseert om voor Schiphol ook verplichte nachtrust af te dwingen, is daarom zo gek nog niet. Zeker niet met het besef dat het voorstel alleen voor vertrekkende vluchten geldt. Startende vliegtuigen zijn namelijk de grootste herriemakers en het gros van de vroege starts betreft vooral (goedkope) vakantievluchten.

Ook nu zal een keuze moeten worden gemaakt: tussen lekker rustig slapen onder de vliegroutes rond Schiphol en het voor een prikkie de wereld overvliegen. Dat lijkt geen moeilijke knoop om door te hakken. De vakantieganger gaat weliswaar wat meer betalen voor zijn goedkope tickets maar kan wel uitgeslapen op reis.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons