Velsen wordt kritischer over plaatsing oplaadpalen voor elektrische auto’s in woonwijken

Velsen wordt kritischer over plaatsing oplaadpalen voor elektrische auto’s in woonwijken
Een elektrische auto wordt opgeladen.
© foto ANP
Velsen

De gemeente Velsen kijkt kritischer dan voorheen naar verzoeken van inwoners die een laadpaal voor een elektrische auto en een daarbij behorende parkeerplaats in hun straat willen reserveren. Zo’n verzoek wordt niet meer automatisch toegekend.

De gemeente wijzigt het beleid omdat bij vijf van de zes jongste aanvragen voor laadpalen meer dan vijf bezwaren van omwonenden zijn binnengekomen. Zij zien zo’n speciaal gereserveerde plek in de straat voor elektrische auto’s helemaal niet zitten.

De gemeente Velsen telt momenteel 43 laadpalen voor elektrische auto’s. Daarbij hoort ook een gereserveerde parkeerplaats, waar benzineauto’s niet mogen staan.

De gemeente merkt dat het aantal aanvragen voor deze laadstations sterk groeit. In 2016 en 2017 kwamen er in twee jaar zestien aanvragen binnen, in 2018 vijftien, en in 2019 in de eerste vier maanden al twintig.

,,Dat wil niet zeggen dat alle aanvragen worden gehonoreerd”, verduidelijkt een gemeentewoordvoerster. Er zijn volgens de gemeente momenteel tien nieuwe laadpalen/parkeerplaatsen in voorbereiding.

Bij de aanvraag voor een laadpaal/parkeerplaats gelden wat eisen. De aanvrager moet inwoner van de gemeente zijn, en zijn auto niet op een eigen oprit of in een garage kwijt kunnen. Parkeerplaatsen worden niet meer automatisch gereserveerd. Kan iemand die gewoon met huisstroom oplaadt, zijn elektrische auto niet recht voor zijn deur parkeren omdat er al een andere auto staat, dan moet hij zelf met een verlengsnoer aan de slag. Daarbij is het wel zaak dat de kabel over de stoep wordt afgedekt met kleden om ongelukken te voorkomen.

Meer nieuws uit IJmond

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons