Meer openbaar vervoer in Noord-Holland hard nodig, stelt Rover aan provincie voor

Meer openbaar vervoer in Noord-Holland hard nodig, stelt Rover aan provincie voor
Drukte op station Schiphol.
Haarlem

Het openbaar vervoer in Noord-Holland moet de komende vier jaar fors worden uitgebreid. Het nieuwe provinciebestuur moet daarbij de regie nemen en zorgen voor extra geld.

Het dreigt in Noord-Holland aan alle kanten vast te lopen, voorziet reizigersorganisatie Rover. In de Noordvleugel van de Randstad draait de economie op volle toeren, moeten 250.000 nieuwe woningen worden gebouwd en groeit het toerisme ook nog steeds. Dat alles bij elkaar zorgt er voor dat steeds meer (vracht)auto’s op de weg zitten en mensen naar hun werk of studie moeten.

Die mobiliteit neemt de komende jaren alleen maar verder toe, terwijl de capaciteitsgrenzen op de weg, het spoor en in de binnensteden zijn bereikt. Tel daarbij de opdracht uit het klimaatakkoord om het aantal zakelijke autokilometers te verminderen en het is duidelijk dat er werk aan de winkel is. Het nieuwe provinciebestuur is de eerste verantwoordelijke om het openbaar vervoer snel uit te breiden en kwalitatief te verbeteren, stelt Rover vandaag in een brief aan de informateurs voor. Ook het gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer moet worden gestimuleerd.

Vracht

Wanneer meer mensen met het openbaar vervoer gaan, komt op de weg ruimte vrij voor het toenemende vrachtverkeer rond Schiphol, de haven van IJmuiden en uit de kop van Noord-Holland. Wat is volgens Rover nodig de komende jaren? In ieder geval moet de Noord-Zuidlijn voor 2024 worden doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Schiphol heeft met enkele gemeenten al een plan gemaakt om dat te financieren uit de bouw van nieuwe kantoren en woningen langs de A4/A10. Volgens Rover kan met een opslag van 30 euro op een vliegticket de verlengde metro ook worden betaald.

Rover denkt verder aan meer spoorcapaciteit in de Zaanstreek, meer capaciteit tussen Muiderpoort en Zuidoost, meer doorgaande treinen op Amsterdam CS, een betere intercity verbinding vanuit de Noordkop naar Amsterdam en Schiphol, meer sprinters en zo mogelijk lightrail tussen Haarlem en Amsterdam-Zuid. „Met name vanuit de IJmond en Haarlem zijn de verbindingen naar Amsterdam nog ondermaats. Wanneer het Rottepolderplein en de afslag Haarlem-Zuid worden aangepast, moet daar ruimte komen voor vrije busbanen. Die banen kan je later ook omzetten naar lightrail. Voor een railverbinding naar Amsterdam-Zuid en Schiphol zijn meerdere routes mogelijk, zoals een aftakking van de Noord-Zuidlijn”, geeft Han van Spanje van de lokale afdeling van Rover als voorbeeld.

Toeslag

Meer infrastructuur voor openbaar vervoer en bij voorbeeld meer sprinters, betekent dat er ook meer geld nodig is. De rijksoverheid zegt dat geld niet te hebben. Daarom stelde Rover al eerder voor om ontwikkelaars en gemeenten te vragen om per nieuwbouwwoning 10.000 euro bij te dragen aan de fiets- en openbaar vervoerontsluiting. Ook de provincie zou meer kunnen bijdragen. Rover verwacht wat dat betreft meer actie van het nieuwe provinciebestuur.

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons