Premium

Pittige lekkage, pittige nota

Pittige lekkage, pittige nota
Een fotomodel showt hoe een lekkage eruit kan zien.
© Foto 123RF

De familie Quant is tevreden over het werk van stukadoor Roel den Nijs uit Alkmaar. Maar... hoewel ze akkoord waren met de offerte, vinden ze achteraf dat ze te veel betaald hebben omdat de klus maar 2,5 uur duurde. Fair?

Het echtpaar Quant kampt met een pittige lekkage in de aanbouw van de kamer en zoekt contact met Den Nijs nadat de stucadoor die door de verzekering was ingeschakeld hen in de steek liet. Ze stemmen in met zijn offerte van 736,70 euro en Den Nijs gaat een paar weken later aan de slag. In 2,5 uur is het klaar. Wanneer de volgende dag al de rekening binnenkomt, realiseert het echtpaar dat dat 2,5 dure uurtjes zijn geweest. Ze vragen een gespecificeerde rekening maar die komt niet. Help!

Lastige kwestie. Over het werk zelf zijn geen klachten en het echtpaar was akkoord gegaan met de offerte met daarbij de aantekening dat geen specificatie meer nodig is. Ze hebben gekregen wat ze wilden. Dat er geen gespecificeerde rekening komt, maakt feitelijk niet veel uit want ze hadden al met de prijs ingestemd.

Waarschuwing?

De familie Quant lijkt een waarschuwing op z’n plaats. Niet fair, maken we op uit het weerwoord van Roel den Nijs.

Klanten zien alleen werk ter plekke, maar aan een opdracht zit heel wat meer werk vast, rekent hij voor. De voorbereiding, materiaal verzamelen, reistijd, materiaal na afloop afvoeren, kantoorwerk in de vorm van het maken van de offerte, de afspraak, de facturatie, inboeken en dergelijke. „Het is jammer dat een klant alleen maar met een stopwatch de tijd bijhoudt van wat er in huis gebeurt, en niet realiseert wat er nog meer om heen wordt gedaan. Ik heb 25 vaste stukadoors in dienst en vijf man op kantoor. Als ik voortaan bij elke klus achteraf in discussie moet gaan of er meer/-minderwerk bij komt, dan sta ik straks met iedereen in discussie over uurtjes. Als er van alle werken die we hebben uitgevoerd de laatste jaren maar twee klachten komen, kun je ook zeggen dat we goed werk uitvoeren. Toch?” De rekening is zeker pittig te noemen, maar er is gedaan wat is afgesproken tegen de overeengekomen prijs. Dus tsja...

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.