Premium

Sluisroute IJmuiden nog twee jaar dicht: ’dit is toch niet normaal?’

Sluisroute IJmuiden nog twee jaar dicht: ’dit is toch niet normaal?’
IJmuiden

,,Een drama voor werknemers die voor hun werk naar de andere kant van het Noordzeekanaal moeten.’ Voorzitter Johan Zwakman van wijkplatform IJmuiden-Noord had wel verwacht dat het langer zou duren, maar zo lang niet. ,,Maar twee jaar had ik niet verwacht.’’

Rijkswaterstaat maakte woensdag bekend dat de sluisroute twee jaar langer dicht blijft omdat de veiligheid nog steeds niet gewaarborgd kan worden tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe zeesluis.

Wel gaat Rijkswaterstaat, na lang aandringen van de gemeente en de Fietsersbond Velsen, meer ponten laten varen. De vaartijd van de spitspont wordt uitgebreid van zeven uur naar tien uur per dag. Toch mist Zwakman een extra pont rond 22 uur bij de ploegendienstwissel.

Lees ook: Opinie: Bombardeer Rijkswaterstaat met schadeclaims over IJmuidense sluisroute

Rijkswaterstaat heeft ook beloofd nu echt de calamiteitenboog in gebruik te stellen bij problemen voor de Velsertunnel. Dat had ze al gedaan, maar gebeurde in de praktijk bijna nooit.

Volgens Zwakman gaat de verbinding om snel bij de Wijkertunnel te komen nu binnen een half uur open, dat was een uur. ,,Dat heeft wethouder Verwoort gezegd bij de vergadering van het wijkplatform.’’ Hoewel het verkeer het afgelopen jaar vaak vastliep, is de calamiteitenboog maar een keer opengesteld.

De langere afsluiting voedt het wantrouwen bij Zwakman. ,,Ik krijg steeds meer het gevoel dat Rijkswaterstaat en OpenIJ er al lang van te voren rekening mee gehouden hadden dat de sluisroute niet open kon blijven. Ik denk dat ze daar vooraf nooit serieus over nagedacht hebben: er geen plan voor gemaakt hadden. Meer van: ’we zien wel’.’’

Han van Spanje van de Fietsersbond Velsen is woest over de langere afsluiting. ,,Dit is toch niet normaal?’’ Hij is zeer ontevreden over de compensatie van de ellende door Rijkswaterstaat. ,,Het is een belangrijke fietsroute. De pont moet elke tien minuten varen. Zoals het vroeger ook was. Het is verkeerde zuinigheid van Rijkswaterstaat.’’ De extra ponten kosten Rijkswaterstaat in twee jaar 7,5 ton euro.

IJmond Bereikbaar, het samenwerkingsverband voor mobiliteit van gemeenten, bedrijfsleven en omgevingsdienst heeft ook een schriftelijke reactie gegeven. ’We snappen dat mensen teleurgesteld kunnen zijn over de langere periode dat de sluizenroute dicht blijft voor het verkeer.’ Toch is het samenwerkingsverband tevreden over de compensatie.

Op Facebook zijn de reacties minder mals onder het nieuwsbericht over de afsluiting. ’IJmond Bereikbaar wordt IJmond Onbereikbaar’, reageert Andries de Bruin. Als de route ooit opengaat, profiteert De Bruin daar niet meer van. ’Tegen de tijd dat de route weer opengaat, ben ik al met pensioen.’

Meer nieuws uit Kennemerland

Meest gelezen