Premium

’Poldermensen’ Kraayenhof, Jansen en Van Veen maken louterend concert

’Poldermensen’ Kraayenhof, Jansen en Van Veen maken louterend concert
Carel Kraayenhof, Leoni Jansen en Jeroen van Veen.
© Foto Jaap Reedijk

Folkmuziek is in de voorstelling Brakland de rode draad, maar toch anders dan je zou verwachten. Bandoneonist Carel Kraayenhof, zangeres Leoni Jansen en pianist Jeroen van Veen rijgen de nummers aaneen als een suite, zonder praatjes of applaus tussendoor. Op sommige plaatsen is hun muziek zelfs te beleven als een ‘ligconcert’.

Ze zijn poldermensen. Leoni Jansen en Carel Kraayenhof zeggen het in koor. Beiden wonen in de Beemster, acht kilometer van elkaar weliswaar, maar in de polder ben je dan toch zowat buren. Hoewel ze elkaar al jaren kennen, is Brakland het eerste programma dat ze samen maken. ,,We deelden natuurlijk al onze liefde voor Keltische muziek’’, zegt Jansen. ,,We gaven vorig jaar een paar concerten met bandoneon, stem en gitaar, maar hadden het gevoel dat daar nog iets bij moest.’’

Hun impresario raadde Jeroen van Veen aan, een pianist die veel minimal music speelt en bekend is van zijn uitvoeringen van Canto Ostinato, het bekende werk van Simeon ten Holt. Zo op het oog combineert dat wat vreemd met Kraayenhof, de man van de tango die Máxima haar traan ontlokte, en Jansen die toch vooral wortelt in folkmuziek.

,,Maar we zijn niet het type van elke dag aardappelen met een gehaktbal’’, zegt Jansen. Kraayenhof vult aan: ,,Het is wat musici doen: geprikkeld raken door nieuwe klanken en die onderzoeken. Je begeeft je op onbekend terrein en verdiept je erin.’’

Bonte verzameling

Alle drie legden ze muziek op tafel die ze graag wilden spelen. Dat werd een bonte verzameling. Eigen composities, maar ook liedjes van Randy Newman en Sting. En werk van muziekpioniers als Gurdjieff en De Hartmann die begin vorige eeuw Aziatische volksmuziek verzamelden en noteerden. Of Percy Grainger, die oude Engelse folksongs bewerkte.

Het was zo veel en divers dat ze zich afvroegen hoe daar een programma van te maken. Het antwoord bleek één lange suite: alle nummers aan elkaar geregen, zonder toelichting en zonder tussentijds applaus van het publiek. Een beetje de klassieke manier dus.

Dat zal nog best een uitdaging zijn, zegt Kraayenhof. ,,Voor mij is het raar. Tango is emotionele muziek, in nummers van drie minuten wek je het applaus als het ware op. In dit concert zit geen tango. Ik vraag mijn publiek eigenlijk om in de wereld van Jeroen van Veen en de minimal music te stappen.’’

En Jansen? ,,Ik ben natuurlijk een opgewonden standje, dus voor mij is het ook vreemd. De kunst is dat je jezelf niet zó erg inhoudt dat het vlak wordt, het leven moet er niet uitsijpelen. Maar het zal te gek zijn. In plaats van dat je ieder nummer opnieuw de energie opbouwt, blijf je in de energie en kun je in een mooie flow terecht komen.’’

Matras

Daarom zijn ze ook van plan ligconcerten te geven. Waar de ruimte het toelaat kan publiek de muziek liggend op een matras ondergaan. Het is hoe de Canto Ostinato vaak wordt uitgevoerd. Kraayenhof: ,,Het appelleert aan een behoefte bij veel mensen naar rust, ontsnapping aan sociale media en andere prikkels. Ik denk ook dat veel mensen de vrijheid zoeken om een concert op hun eigen manier te beleven.’’

Hoe dan ook zal de beleving voor het publiek anders zijn dan bij een ‘normaal concert’. Het is niet ‘emotioneel ingevulde muziek’, zoals tango of veel popmuziek. Jansen: ,,Het haalt je niet ergens uit, zoals veel muziek doet, maar brengt je dichter bij jezelf. Ik denk dat het louterend kan werken.’’

De voorstelling heet Brakland, wat verwijst naar het samenvloeien van zoet en zout water. Zoals bij hen de muziekstijlen zich vermengen, en dat in hun geliefde polderland. Kraayenhof. ,,Het verre uitzicht, de dieren die je hier ziet, het inspireert mij.’’ Jansen: ,,Om te creëren is deze rust geweldig. Ik krijg heel veel muzikanten over de vloer. Bij afslag Purmerend voelen ze zich al ontspannen.’’

Brakland. Te zien: 30/3 ‘t Onderdak, Sassenheim; 4/4 Theater De Beun, Heiloo; 10/4 Stadsschouwburg Velsen, IJmuiden; 12/4 De Vest, Alkmaar; 17/4 Philharmonie, Haarlem; 12/5 ‘t Kerkhuys, Spanbroek.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.