Premium

Alkmaarse gamemakers hebben met de opvolger van ’Verdun’ weer een hit te pakken

Alkmaarse gamemakers hebben met de opvolger van ’Verdun’ weer een hit te pakken
Jos Hoebe (l) en de broers Mike (m) en Matt Hergaarden hebben met Tannenberg weer een hit te pakken.
© Foto JJFoto/Jan Jong
Alkmaar

Vier jaar na het grote succes van ’Verdun’ is er een opvolger voor de Eerste Wereldoorlog-shooter. Met ’Tannenberg’ kruipen de gamemakers van M2H uit Alkmaar en Blackmill Games letterlijk uit de loopgraven.

Aan realisme geen gebrek bij ’Tannenberg’. In tegenstelling tot veel andere shooters - waar je als een soort Superman meerdere kogels op kunt vangen, ben je bij ’Tannenberg’ in vrijwel alle gevallen dood als je wordt geraakt. Ook de uniformen, wapens en landschappen zijn met veel gevoel voor detail nagemaakt.

Waar ’Verdun’ zich afspeelde op het westelijke front, speelt ’Tannenberg’ zich af op het Oostfront waar de Russische troepen de strijd aanboden met die van het keizerrijk Oostenrijk-Hongarije. In vergelijking met ’Verdun’ - gekenmerkt door de vele loopgraven - hebben de soldaten veel meer bewegingsvrijheid en moeten er meer meters worden afgelegd om allerlei strategische punten te veroveren.

’Verdun’ was voor M2H van de Alkmaarse broers Mike en Matt Hergaarden en Blackmill Games van Jos Hoebe een schot in de roos. Van het spel werden de afgelopen jaren meer dan een miljoen exemplaren gekocht. Het leverde de makers verschillende belangrijke prijzen op, waaronder de ’Best Economic Achievement’ award.

Gelanceerd

Heel lang hoefden de liefhebbers van de hyperrealistische game over de Eerste Wereldoorlog niet te wachten op de opvolger. Vorig jaar al kon ’Tannenberg’ al worden gedownload op het PC-platform Steam. Zij het dat het nog ging om de zogenoemde ’early access’ versie. Onlangs werd de officiële versie van ’Tannenberg’ gelanceerd.

Na al zijn er - inclusief de early access versie, circa 150.000 exemplaren verkocht van de game. Mike Hergaarden heeft er goede hoop op dat veel fans van ’Verdun’ ook met de officiële versie van ’Tannenberg’ aan de slag willen. ,,Als ik zelf een spel koop, wil ik het ook de beste kans geven en dus pas instappen nadat het spel echt officieel gelanceerd is.’’

De makers hebben door de early access al veel feedback gekregen van de fans. ,,Wij zijn heel flexibel en als het moet, kunnen we het spel snel helemaal overhoop gooien’’, zegt Mike. ,,In het begin waren de ’maps’ waarop werd gespeeld veel groter, maar daar werd het spel niet beter van. Dat hebben we aangepast. Ook hebben we ervoor gezorgd dat er meer verschillen waren tussen de soldaten onderling.’’

’Verdun’ werd vaak vergeleken met ’Battlefield 1’ van Electronic Arts. Dit spel gaat ook over de Eerste Wereldoorlog. ,,Wij onderscheiden ons doordat wij meer diepgang aanbieden’’, vindt Mike. ,,Wij willen historisch accuraat zijn. De uniformen moeten exact kloppen, net als de wapens. En wij hebben ook meer realisme in de gameplay. Je moet heel goed nadenken waar je loopt en wanneer je gaat schieten. Het is heel tactisch en dus niet keihard op de vijand afrennen en schieten maar.’’

Het was Jos Hoebe van Backmill Games die jaren geleden met het idee kwam om een game te maken over de Eerste Wereldoorlog. ,,Hij heeft echt een passie voor die oorlog’’, zegt Mike. ,,Ik was destijds achttien jaar en ik wilde graag een shooter maken.

Met ’Tannenberg’ wilden de makers - in totaal waren circa 15 mensen fulltime bezig met het ontwikkelen van de game - een ander spel neerzetten. ,,Verdun was heel statisch, bij ’Tannenberg’ wilden we meer manoeuvreerruimte. Ook al omdat dat aan het Oostfront ook zo was.’’ De makers konden geen loopje nemen met de historische feiten. ,,Als we een foutje maken, horen we het meteen van onze community.’’ Matt: ,,We hebben zelfs opmerkingen gekregen over de hoogte van een zakje op de borst. Op dat niveau verwachten mensen van ons authenticiteit.’’

Satellietbeelden

Om de battlegrounds zo realistisch mogelijk te maken is gebruik gemaakt van satellietbeelden en foto’s. ,,De geluiden van de geweren zijn door een partij uit Amerika opgenomen’’, zegt Mat. ,,Ook hebben we echte stemmen opgenomen.’’ Russen spreken Russisch in de game (niet ondertiteld) en Duitsers spreken echt Duits en dus niet Engels met een Duits accent.

De fans komen vooral uit het buitenland. Matt: 1 procent van de gamers komt uit Nederland.’’ Tot nu toe valt de game in de smaak. ,,Op Steam is 83 procent van de gamers positief, dat is een goede score.’’

De huidige versie is overigens niet de laatste. Mike: ,,Om de twee maanden voegen we content toe. Nieuwe maps of nieuwe nationaliteiten. En als we iets verbeteren, zoals bijvoorbeeld het zonlicht, dan voegen we dat ook nog toe aan ’Verdun’. We willen dat spel blijven onderhouden.’’ De ambitie is ook om de game, na de pc, straks ook op de console uit te brengen. Na ’Verdun’ en ’Tannenberg’ ligt er mogelijk nog een vervolg in het verschiet. Mike: ,,Ook in Afrika en rond de Middellandse versie werd flink gevochten.’’

Roel van Leeuwen

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen