Premium

Grand Hotel Beatrix Huisduinen gaat helemaal op de schop

Grand Hotel Beatrix Huisduinen gaat helemaal op de schop
De lobby van het hotel ademt de sfeer van strand, zand en zee. Directeur Tim Petter voert een telefoongesprek.
© George Stoekenbroek
Den Helder

Grand Hotel Beatrix in Huisduinen krijgt een opknapbeurt, een grondige. Eigenaar Tim Petter schat de investering op 1,2 tot 1,3 miljoen euro. ,,De hotelgasten die hier komen, komen ook in New York en Amsterdam. En als ze er niet komen, zien ze op internet hoe die hotels er uitzien. Als je die klanten wilt trekken, moet je ook dat niveau bieden.’’

Tim Petter bouwt verder op het fundament dat vader Henk tientallen jaren geleden legde. Drieënhalf jaar geleden droeg Petter senior het stokje over aan Tim. De nieuwe directeur houdt wat vernieuwingen betreft hetzelfde ritme aan als zijn vader: om de zeven tot zevenenhalf jaar gaat alles op de schop. Zo ook nu: de lobby, kamers, squashbanen, vergaderzalen, trappenhuizen, gangen... De gangen en trappenhuizen? ,,Ja, die kunnen niet achterblijven’’, vindt Petter. ,,Een kamer staat wel eens een keer leeg, maar in de gangen lopen elke dag mensen.’’

De restyling is nog maar net begonnen, overal in het hotel wordt druk gewerkt. De nieuwe look kan worden samengevat als fris, soms gedurfd. De lobby van het hotel is als eerste aangepakt. ,,De sfeer die daarin terugkomt is die van zand, strand en zee.’’

Grand Hotel Beatrix Huisduinen gaat helemaal op de schop
De Maximazaal gaat ook helemaal op de schop.
© PR-foto Grand Hotel Beatrix

Internationaal opererend

Het in Amsterdam gevestigde bedrijf ESTIDA Interior Design & Concept Development is wederom voor de totale restyling ingehuurd. ,,Het is een internationaal opererend bedrijf dat ervaring heeft met grootschalige hotelinrichting. Zij kwamen met de suggestie om op de zuidkant van de gangen geel te gebruiken op de muren. Als de zon die overal doorheen komt. Ik dacht meteen: ’wat is er mis met een ruitje of streepje’ Maar daarna dacht ik: ’ik moet niet te conservatief denken’. En je merkt dat die kleurstelling werkt. Er is een proefopstelling gemaakt in de hal die leidt naar de squashbanen. Ik zag dat twee ervaren squashers daar even door overvallen werden. Maar daarna kwamen twee jonge meiden die riepen: ’wat een stoere wand’. Dat zijn waarschijnlijk mensen die wat gewend zijn. Dat wow-effect willen we met de nieuwe inrichting bereiken.’’

Waar mogelijk huurt Petter lokale bedrijven in. ,,Anderhalf jaar terug heeft bouwbedrijf Van der Wal, al veertig jaar onze huisaannemer, de buitengevel rondom van zink voorzien. Drukkerij Zeeman doet ook veel voor ons en voor de nieuwe marketingcampagne hebben we Druktemaker ingehuurd. Je moet elkaar wel steunen in deze stad.’’

Meer dan een miljoen, misschien wel anderhalf miljoen euro voor een make-over. Dat is een bult geld, erkent de hotelier. ,,Van mijn vader heb ik geleerd dat je moet investeren als het goed gaat én als het slecht gaat. Dan ben je altijd goed voorbereid op de toekomst. Natuurlijk heb ik goed nagedacht en alles afgewogen. We zeggen toch steeds dat Den Helder zoveel te bieden heeft? Dan kan het niet zo zijn dat we als hotel achterblijven. Vorig jaar hebben we ons beste jaar ooit gedraaid. De bezettingsgraad is met vijftien tot twintig procent gestegen. Daarmee hebben we aangetoond dat anticyclisch investeren z’n vruchten afwerpt.’’

Grand Hotel Beatrix Huisduinen gaat helemaal op de schop
De tros van het bedrijf: restauratn C’est La Vie.
© PR-foto Grand Hotel Huisduinen

Of hij pijn in z’n buik krijgt van zo’n forse investering met eigen middelen? ,,Nou, nee. Waar ik wél buikpijn van krijg is de hoeveelheid projecten die met subsidie of steun van de lokale of rijksoverheid oneerlijk concurreren met lokale ondernemers. Van die paracommercie heeft de Helderse horeca veel last’’, weet Petter die ook voorzitter is van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Den Helder.

Lokale ondernemers willen graag investeren in kwaliteit, benadrukt hij. Dat het werkt bewijzen Grand Hotel Beatrix en Lands End/Flow, zegt de hotelier. ,,Mensen zijn bereid te betalen voor kwaliteit en tegelijkertijd bewijzen we dat kwaliteit niet hetzelfde is als duur. Vorig jaar hebben we de nieuwe Meatclub geopend op de begane grond van ons hotel. Dat is een steakhouse met kwaliteitsproducten. Als wij zoiets neerzetten, willen we wel kwaliteitsvlees serveren. Dan moet alles Black Angus beef zijn. Die Meatclub is een gigantisch succes. De klanten komen niet alleen uit Den Helder en Julianadorp. Als je in de Meatclub rondloopt, hoor je Engels, Duits, Nederlands, Frans...’’

Zijn grote doel is om ook mensen uit de regio Schagen naar Den Helder te trekken. ,,In Schagen zijn ze er trots op dat er twee restaurants in hun stad zitten die in restaurantgids Lekker staan. Ons restaurant C’est la Vie Wine & Dine is onze grote trots en passie. Het staat al vijftien jaar onafgebroken bij de beste restaurants van Nederland in restaurantgids Lekker. En we zijn het enige restaurant in de regio dat al vijf jaar op rij een Bib Gourmand-vermelding heeft in de Michelingids. De Bib Gourmand is het voorportaal van de Michelin-restaurants. Als je ziet met hoeveel passie onze medewerkers in het restaurant vertellen over wat wij serveren...Met hun kennis doen zij niet onder voor de Michelinrestaurants. Je kunt nóg zoveel verbouwen, waar het echt om gaat is passie. Dat is wat mensen raakt.’’

Grand Hotel Beatrix Huisduinen gaat helemaal op de schop
De kamers komen er straks heel anders uit te zien.
© PR-foto Grand Hotel Beatrix

Trots

Tim Petter zou zo graag zien dat inwoners van Den Helder uitstralen dat zij trots zijn op hun stad. ,,We hebben in deze stad vaak het idee ’doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’. Maar dan blijven we vasthouden aan dat negatieve imago, terwijl het veel beter kan. Hoe trots je bent op je stad en waarom, begint bij het te vertellen aan vrienden en familie. We zijn op weg om een topstad te worden, het grauwe is ervan af. Den Helder zit in de lift.’’

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen