Premium

Adviezen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid steeds beter opgevolgd

Adviezen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid steeds beter opgevolgd
Brokstukken van het in 2009 neergestorte toestel van Turkish Airlines werden destijds vervoerd naar Schiphol-Oost voor verder onderzoek.
© ANP / Robin Utrecht
Den Haag

De adviezen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid doet, worden steeds beter opgevolgd. Dat komt ook omdat de raad vaker actief bekend maakt welke aanbevelingen wel of niet zijn overgenomen door de betrokkenen.

Door zelf de publiciteit te zoeken, voert de Onderzoeksraad voor Veiligheid de druk op partijen op. Dat is nodig omdat de raad geen wettelijke bevoegdheden heeft om de opvolging van aanbevelingen af te dwingen.

Vakministers moeten dat wel in de gaten houden. „Daarnaast moet de minister van Justitie en Veiligheid de Staten-Generaal elk jaar een overzicht aanbieden van de aanbevelingen die de Onderzoeksraad heeft gedaan. Tot dusver heeft deze minister één keer, in 2014, zo’n overzicht gepubliceerd. Dus eerlijk gezegd denk ik dat de Onderzoeksraad deze taak beter zelf kan overnemen”, laat Pieter van Vollenhoven vandaag weten in een gesprek over het ongeluk van Turkish Airlines.

Gezag

Die Boeing stortte vlak voor de Polderbaan neer in een akker. Daarbij kwamen negen inzittenden om het leven. Als voorzitter van de Onderzoeksraad was hij tien jaar geleden nog diezelfde dag bij het wrak. Onder van zijn jarenlange leiding heeft de onafhankelijke onderzoeksraad steeds meer aan gezag gewonnen. Zijn opvolger Tjibbe Joustra doet daar niet voor onder.

Maar dat de minister alleen in 2014 een overzicht naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, zoals Van Vollenhoven stelt, klopt niet. „Dat gebeurde aanvankelijk inderdaad niet elk jaar, maar inmiddels zijn er verschillende overzichten gestuurd. De laatste afgelopen december met een overzicht over 2015 en 2016”, laat de Onderzoeksraad weten.

Lees ook: Pieter van Vollenhoven: ’Aanblik Poldercrash zal ik nooit meer vergeten’

Evaluatie

De prioriteit ligt op het doen van nieuwe onderzoeken. Alleen wanneer de onderzoekers het zinvol vinden, wordt zelf een evaluatie gemaakt. Dat was het geval met de veiligheid op en rond Schiphol. Na enkele incidenten op start- en landingsbanen, kwam de raad in april 2017 met een uitvoerig rapport. Een jaar later kwam de raad met een rapport waaruit bleek dat met de aanbevelingen weinig tot niets was gedaan. Mede daardoor heeft Schiphol nu samen met de gebruikers een programma opgezet om alle pijnpunten weg te werken.

Ook bij Odfjellterminals in Rotterdam, de gaswinning in Groningen en de aanbevelingen uit het MH17-onderzoek, kwam men met een eigen evaluatie naar buiten. Bij MH17 was dat nog deze week. „Dergelijke onderzoeken vergen veel capaciteit en dus kiest de Raad zorgvuldig in welke gevallen zo’n vervolgonderzoek wordt gestart.”

Impact

„Wij zien dat de rapporten van de Onderzoeksraad impact hebben en leiden tot verandering bij de betrokken organisaties”, laat de woordvoerder weten. Ook de meeste aanbevelingen na de Poldercrash zijn opgevolgd. Zo kwam Boeing met een waarschuwing over de hoogtemeters, zijn de trainingen voor piloten aangepast, net als de instructies van de luchtverkeersleiding.

Vind meer verhalen over de Poldercrash door op de gelijknamige knop te drukken onder dit artikel.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen