Premium

Air France-KLM wil weer leidende airline in Europa worden

Air France-KLM wil weer leidende airline in Europa worden
De rivalen Pieter Elbers (KLM) en topman Benjamin Smith tijdens de persconferentie.
© foto ANP
Parijs

De combinatie Air France-KLM moet de leidende luchtvaartmaatschappij in Europa worden. „We hebben ten opzichte van Lufthansa en de IAG (de groep rond British Airways, red) terrein verloren. Dat moeten we zien terug te winnen”, kondigt KLM-directeur Pieter Elbers aan.

Elbers doet zijn uitspraken na afloop van de presentatie van de jaarcijfers in Parijs. „Toen Air France en KLM in 2004 samengingen, waren we een voorloper. Waren we in omzet marktleider in Europa en in omzet een van de grootste maatschappijen ter wereld. De laatste jaren hebben Lufthansa en IAG terrein gewonnen.”

Overigens ligt het daarbij niet aan KLM. Daar is de omzet sinds de fusie alleen maar gestegen. „KLM heeft nu een omzet van elf miljard euro. Dat is geweldig sterk. Bij Air France zijn nog wel wat uitdagingen”, drukt Elbers zich nog voorzichtig uit.

Air France had begin 2018 last van stakingen, maar ook in het laatste kwartaal van 2018 werd verlies geleden waar KLM winst maakte. Het kleinere KLM boekte over heel 2018 zelfs vier keer zoveel winst (ruim één miljard euro). „Een mooie stimulans voor Air France om de winst ook omhoog te krijgen”, laat hij zich diplomatiek uit.

Lees ook: Nieuwe termijn voor KLM-baas Elbers

De nieuwe bestuursstructuur en de herbenoeming van Elbers voor vier jaar, hadden de afgelopen weken veel voeten in de aarde. Protesten van het personeel, oproepen vanuit de politiek en veel media-aandacht.

De nieuwe topman van het concern, Benjamin Smith, wilde eigenlijk van Elbers af. Elbers wil daar niet meer op terugkijken. „Het belangrijkste is dat er nu duidelijkheid is. We kunnen weer vooruit kijken. Het pakket afspraken betekent ook dat we minder met elkaar bezig moeten zijn en meer met de concurrentie buiten.”

Schiphol

In die concurrentieslag is het wel lastig dat Schiphol nu vol is. „Want we hebben wel gematigde groei nodig voor het intercontinentale netwerk. Ruimte op Schiphol kan er toch komen wanneer vakantievluchten naar Lelystad gaan en we vluchten zoals naar Brussel en Berlijn kunnen vervangen door de trein. Ook grotere toestellen kunnen voor meer passagiers en omzet zorgen.”

Een optie om passagiers van Easyjet op Schiphol te laten overstappen op de intercontinentale vluchten van KLM, ziet Elbers niet zitten. „We willen de klant een duidelijk product geven, zoveel mogelijk KLM. Easyjet heeft een ander business model, nog los van de vraag hoe je die vanaf hun eigen pier laat overstappen.”

Hoe Air France wil groeien en vooral winstgevender moet worden, werd tijdens de persconferentie niet duidelijk. Topman Benjamin Smith heeft na zijn aantreden een half jaar geleden eerst orde op zaken willen stellen bij Air France.

„Daar zijn nu overeenkomsten met alle vakbonden gesloten. Dat moet rust en flexibiliteit geven”, doelde hij op de eerdere stakingen die het bedrijf honderden miljoenen hebben gekost. Maar de afspraken met de vakbonden betekenen ook dat de personeelskosten zullen stijgen.

Ruzie

Rust is ook nodig binnen het concern en dus met KLM. De ruzie van de afgelopen weken wil hij zo snel mogelijk achter zich laten. Smith noemde Elbers een luchtvaartprofessional. Hij gaf toe dat Elbers een grote rol speelt in het behalen van de hoge winstcijfers bij KLM.

„We hebben een goede discussie gevoerd en ik ben blij met zijn herbenoeming”, beweerde Smith, terwijl Elbers als een boer met kiespijn naast hem zat.

Dat Elbers zoveel steun heeft gekregen vanuit het personeel en de politiek, noemde Smith ’indrukwekkend’. Hij hoopt dat de directeur van Air France, Anne Rigail, net zo populair wordt. „Bij Air France moeten we nog hard werken om het gat met KLM te dichten.”

De twee bedrijven moeten nog meer gaan samenwerken om te besparen. Ook het routenetwerk van beide maatschappijen wordt beter op elkaar afgestemd en Transavia krijgt de kans om verder te groeien.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen