Onbetrouwbare sprinters op lijn Leiden, Haarlem en Hoorn

Onbetrouwbare sprinters op lijn Leiden, Haarlem en Hoorn
Sinds eind vorig jaar rijdt de nieuwe sprinter van Spaanse makelij op het spoor.
© Foto Paul Eldering
Leiden

De nieuwe sprinters ’next generation’ (SNG) van NS hebben te kampen met kinderziekten. Sinds december rijden ze op het spoor, maar ze hebben veel storingen. Soms vallen ze meerdere keren op een dag stil, klagen reizigers.

NS heeft totaal 206 van deze sprinters bij de Spaanse fabriek CAF besteld. Ze komen tussen nu en eind 2022 gefaseerd in de dienstregeling om de enorme groei van het woon-werkverkeer in het ov op te vangen. Op de eerste lijnen Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn vertonen ze vaak kuren, waardoor pittige vertragingen kunnen ontstaan.

Actuele cijfers

Volgens actuele cijfers van ProRail ging de SNG-sprinter afgelopen vrijdag acht keer kapot, waardoor 130 treinen werden vertraagd. De gemiddelde punctualiteit (op tijd rijden) is daardoor dit jaar op die routes gezakt van 92 naar 82 procent, maar op sommige dagen zijn er uitschieters naar 64 procent.

Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen. „Reizigers op deze trajecten klagen erover dat ze vaker kort of lang vertraagd zijn. De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost”, zegt directeur Freek Bos. Hij heeft NS om opheldering gevraagd.

Volgens voorzitter Rikus Spithorst van belangenclub Voor Beter OV ’regent het klachten’ over de Spaanse stoptrein.

’Onvoldoende getest’

„Tot nu toe blijkt het een onbetrouwbare sprinter, maar dat ligt met name aan NS zelf, die onervaren personeel erop laat rijden. Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten. Deze treinen zijn onvoldoende getest”, meent hij.

NS bevestigt dat het paradepaardje soms met kuren heeft te kampen. „Maar dat is vrij normaal bij een nieuw type trein. Er zijn genoeg testen geweest. Toch kan het voorkomen dat de praktijk weerbarstiger is. Het is even wennen voor machinisten, conducteurs en monteurs. Wij meten desondanks 87 procent van de ritten zonder vertraging”, aldus een woordvoerster van de Spoorwegen.

„We werken in samenwerking met CAF hard aan verbeteringen van de operatie en techniek, maar bijvoorbeeld ook aan de juiste afhandeling van foutmeldingen.”

NS noemt het zeer vervelend als reizigers meerdere keren worden getroffen door pech. „We gaan als aanvulling op onze treinopleiding meer begeleiding van rijdend personeel inzetten.” Uitval is echter niet altijd te voorkomen, aldus NS.

„Er komen oplossingen voor de huidige problemen, die niet groot zijn. Gaandeweg worden de SNG-prestaties opgeschroefd.”

Meer nieuws uit West-Friesland

Lees hier de digitale editie



Volg ons