Mogelijk chroom 6 vrij bij schuren aan KLM-toestellen
Oude Cityhoppers op Schiphol-Oost.
Mogelijk zijn werknemers op Schiphol blootgesteld aan het kankerverwekkende chroom 6 bij het onderhoud, schuren en verven van toestellen van KLM Cityhopper en Martinair.
Die werkzaamheden werden uitgevoerd bij het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol. De vakbond FNV eist nu onmiddellijk openheid over eventuele blootstelling van werknemers. ,,Zeer recent zijn de vakbonden vertrouwelijk geïnformeerd over een oud rapport uit 2016 met bevindingen, meetresultaten en aanbevelingen rond blootstelling aan chroom 6’’, meldt Silvia Kaas, bestuurder FNV Metaal. ,,Als het bedrijf weet dat er met een kankerverwekkende stof is gewerkt, moet snel en adequaat gehandeld worden. Openheid naar eigen monteurs is daarbij van het grootste belang. Daarom roepen wij nu de directie op hun verantwoordelijkheid te nemen en zelf het rapport en hun plannen over de aanpak van chroom 6 kenbaar te maken.’’
Enkele weken geleden werd de FNV ingelicht over het bestaan van een rapport over de blootstelling aan chroom 6 bij het onderhoudswerk vanaf 2013. Het rapport zelf dateert van oktober 2016. De FNV kreeg het rapport onder de voorwaarde om er vertrouwelijk mee om te gaan. ,,We zien chroomblootstelling echter als een misstand, die moet worden gemeld. De directie van RJC heeft inmiddels voldoende tijd gehad om met een duidelijk plan te komen over blootstelling aan chroom 6. Ook moet er een diepgaand onderzoek komen naar de blootstelling in het verleden.’’
Kaas: ,,Wij zijn niet voornemens zaken ‘onder de pet’ te houden, dat kan van ons in redelijkheid niet gevraagd worden. Als de directie zijn eigen monteurs niet binnen enkele dagen inlicht, dan maken wij het rapport bekend ondanks gevraagde vertrouwelijkheid. Dat voornemen hebben we overigens deze week nog gemeld aan de directie, maar ook die melding heeft niet tot directe actie geleid richting monteurs.’’
Eerder was chroom 6 aangetroffen bij Defensie en een treinenwerkplaats.