’Duitse 212A boten op de marinewerf in onderhoud’

Den Helder

Als Thyssen Krupp erin slaagt de Nederlandse onderzeebootorder in de wacht te slepen dan kunnen de zes Duitse 212A onderzeeboten voor onderhoud naar Den Helder komen.

Die verduidelijking geeft de onderneming uit Kiel na de bekendmaking van hun voornemen om zich in Den Helder te vestigen als de Nederlandse overheid met hen in zee wil gaan. De ruimte op de Duitse werf is beperkt en daarom wordt al langer gekeken naar een vestiging in de Kop van Noord-Holland voor de bouw en het onderhoud van onderzeeboten.

Expertise

Het feit dat er op de marinewerf ’onderzeeboot-expertise’ bestaat, speelt daar een beduidende rol in. Zo lang de onderzoeksfase in het onderzeebootproject gaande is reageert het ministerie van defensie echter niet inhoudelijk op uitlatingen van de vier met elkaar concurrerende bedrijven.

De 212A boten zijn met een lengte van minder dan zestig meter zeker tien meter kleiner dan de boten van de Walrus-klasse.

Compartimenten

Voor de Nederlandse markt wil Thyssen Krupp Marine Systems een langere versie bouwen: de 212CD. Duitse boten hebben één compartiment. De Koninklijke Marine wil meerdere compartimenten waarin de bemanning zich kan terugtrekken als een deel van de boot lek is. Daarom wordt in het aanbod gesproken over twee compartimenten. De werkgelegenheid op onderzeebootgebied zou voor een periode van dertig jaar gelden.

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons