Aviodrome krijgt het eerste KLM-vliegtuig

1/2
Lelystad

Het allereerste vliegtuig van de KLM, de DH9, krijgt dit jaar een prominente plek in de nieuwe expositieruimte van het Aviodrome. Het museum is deze zomer dan helemaal klaar voor de viering van 100 jaar burgerluchtvaart in Nederland.

KLM viert op 7 oktober het eeuwfeest. In 1919 werd het bedrijf alleen opgericht, want de eerste vlucht werd pas op 17 mei 1920 gemaakt. Dat was van Londen naar Schiphol met een gehuurde DH9, De Havilland. De eerste jaren was de DH9 het werkpaard. Het Aviodrome wil dit toestel in de collectie opnemen, alleen is er geen compleet exemplaar meer. Vandaar dat al twee jaar wordt gebouwd aan een replica van de DH9.

Het onderstel en de propeller zijn wel origineel. Andere delen zoals de vleugels zijn in de VS nagebouwd en twee jaar geleden naar het Aviodrome overgebracht. In Lelystad werd het in een loods afgebouwd in opdracht van de Stichting Replicabouw DH-9. Die stichting wilde in 2010 een militaire versie bouwen die in Indië heeft gevlogen en naar het Nationaal Militair Museum in Soesterberg zou gaan. Maar dat plan is later omgebogen naar de KLM-versie voor het Aviodrome.

Aviodrome krijgt het eerste KLM-vliegtuig

Open cockpit

De DH9 is een bijzonder toestel: een omgebouwde bommenwerper waarin twee passagiers en wat post mee konden vliegen. „Met dikke leren jassen aan, vanwege de open cockpit. Dit model symboliseert de overgang van de Eerste Wereldoorlog naar het begin van de burgerluchtvaart. En natuurlijk is het voor ons heel bijzonder om met dit toestel het echte begin van de KLM te presenteren”, zegt Raymond Oostergo, collectiebeheerder van Aviodrome.

Aviodrome krijgt het eerste KLM-vliegtuig
De KLM DH-9 op Schiphol (1921) trekt veel bekijks.
© foto klm/mai

Ook de Fokker F8, het eerste toestel dat Fokker in opdracht van de KLM bouwde, krijgt een plek in de nieuwe expositie. Met de verbouwing is al begonnen en zo nodig gaat het museum op 11 juni enkele weken dicht. De BankGiro Loterij steunt de herinrichting met een donatie van vier ton.

Vernieuwing

Een vernieuwing is volgens het museum hard nodig, omdat de huidige binnenexpositie dateert van 2003. In de loop der jaren is deze uitgebreid met collectiestukken, maar de opzet is sindsdien in de basis gelijk gebleven. Libema nam het museum in 2012 na het faillissement over en zag de bezoekersaantallen de eerste jaren nog stijgen van 160.000 naar 200.000, maar de laatste jaren schommelde het rond 175.000.

Een nieuwe impuls is daarom noodzakelijk. Lars Janssen, coördinator tentoonstellingen bij Aviodrome: „We gaan de expositie daarom nu herinrichten, uitbreiden en moderniseren. Er wordt gebruik gemaakt van nieuwe presentatiemethodes en meer interactiviteit. Zo hopen we ook het jonge publiek beter te kunnen bereiken en enthousiast te maken over de geschiedenis van de burgerluchtvaart. En natuurlijk de Nederlandse pioniers die hier een belangrijke rol in hebben gespeeld zoals Anthony Fokker.”

Helaas is het niet gelukt om ook een Convair 340 aan de collectie toe te voegen. Dat geschonken toestel stortte afgelopen juli neer tijdens een testvlucht in Zuid-Afrika. In de nieuwe expositie komen ook de laatste decennia van de luchtvaartgeschiedenis aan bod en wordt gekeken naar de toekomst, zoals stillere motoren en de burger ruimtevaart. Ook in de nieuwe opzet blijft aandacht bestaan voor ruimtevaart.

Koning

KLM, NLR-Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en GKN Fokker bestaan in 2019 alle drie honderd jaar. Zij starten op 14 maart de viering van hun jubilea met een gezamenlijk evenement in Eye in Amsterdam. Een duurzame toekomst van de Nederlandse luchtvaart wordt het thema. Ook de koning is daarbij aanwezig en zal een herdenkingsmunt slaan.

De viering van de jubilea gaat van start in het Eye Filmmuseum vanwege de historische relatie van de Nederlandse luchtvaart met Amsterdam Noord. In 1919 werd hier de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam (ELTA) georganiseerd. Kort daarna werd de KLM opgericht, waarvoor het eveneens in dat jaar opgerichte Fokker de toestellen vervaardigde. In 1919 werd ook de voorloper van de NLR, de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart, opgericht om de veiligheid van de militaire- en civiele luchtvaart te vergroten.

Meer nieuws uit Amsterdam

Lees hier de digitale editie



Volg ons