Premium

Verkeer knelpunt Zaandamse nieuwbouw

Verkeer knelpunt Zaandamse nieuwbouw
Zaandam

Het is lastig te zeggen wat een grotere opgave wordt: de komende jaren 2000 tot 2500 woningen bouwen in het Oostzijderveld, de Boerejonkerbuurt, Hofwijk en de Kogerveldbuurt in Zaandam. Of voorkomen dat het verkeer daardoor totaal vastloopt.

„Nu al staat het aan het einde van de middag helemaal vast op de Prins Bernhardrotonde. Hoe moet het dan straks?” De huidige bewoners zien de bui al hangen: als er zo veel woningen bij komen, wordt het straks nog meer dringen op de weg. Iemand oppert een fly-over over de rotonde en een fietstunnel onder de rotonde door. „Dan blijft het misschien nog een beetje doorstromen.”

Dit was donderdagochtend allemaal te horen tijdens de derde buurtinloop over het Kogerveldwijk Perspectief 2040. Daarin wordt geschetst hoe de wijk de komende twintig jaar kan worden getransformeerd.

De eerste stap is de al geplande woningbouw op vroegere sportvelden in het Oostzijderveld achter de brandweerkazerne. Die begint dit of volgend jaar.

Sportvelden

Maar er gaat nog veel meer gebeuren. De gemeente wil ook de andere tennis- en voetbalvelden in het Oostzijderveld gebruiken voor woningbouw. In de Boerejonkerbuurt, een rommelige bedrijfsbuurt, kan veel gebeuren. In Hofwijk is ruimte voor extra huizen. En misschien kunnen een paar flatgebouwen in de Kogerveldwijk beter worden vervangen.

Station

Het worden buurten nieuwe stijl. Dat wil zeggen: met veel ruimte voor fietsers en voetgangers en openbaar vervoer, en beperkt ruimte voor autobezit. Er komen extra fietspaden, ook in de bestaande buurten, en station Kogerveld moet veel aantrekkelijker worden. Het station, dat nu ’aggenebbisch’ en ’unheimisch’ wordt genoemd, en waar niemand graag komt behalve blowende jongeren, moet een veilig, prettig en goed bereikbaar knooppunt worden.

Autodelen

Mensen die graag twee auto’s hebben, zullen zich niet prettig voelen in de nieuwe wijken. De parkeerruimte zal beperkt zijn en zijn ingesteld op autodelen. De gemeente gebruikt de beschikbare ruimte liever voor woningen en groen. En ondergronds parkeren dan? Dat zou de woningen veel duurder maken. Zaanstad wil graag een mix van duur en betaalbaar wonen realiseren.

Behalve woningen zijn er ook basisscholen en wellicht voortgezet onderwijs gepland. Langs de Zaan moet het goed toeven worden, met groen en horeca. Ook de randen van Kogerveldbuurt kunnen veel mooier en groener. Extra tunnels onder het spoor door moeten de wijken beter bereikbaar maken.

Ondergronds

Als het plan lukt om de Prins Bernhardweg af te waarderen van een snelweg naar een 50 of 70-kilometerstadsweg, biedt dat ook perspectief. Dan kan er een afslag komen via de sportvelden de wijk in. Helemaal mooi zou het zijn als het lukt om de A8 ondergronds aan te leggen. In dat geval kan er op het dak van de A8 een parkruimte worden aangelegd en ten noorden daarvan weer een nieuwe stadswijk. Allemaal toekomstdromen, geeft de gemeente grif toe, maar serieus genoeg om er rekening mee te houden. Ze moeten niet worden verhinderd door een onhandige planning.

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen