Premium

Hannah Hoekstra schittert in People, Places & Things van Toneelgroep Oostpool [video]

Hannah Hoekstra schittert in People, Places & Things van Toneelgroep Oostpool [video]
Ariane Schluter en Hannah Hoekstra in People, Places & Things
© Foto Sanne Peper
Haarlem

,,Mensen zonder verslaving weten niet wat ze missen’’, zegt Emma. Ze is jong, intelligent, knap en een succesvol actrice, maar ze kan zich alleen op een cocktail van drugs en alcohol staande houden.

,,Om precies te zijn’’, somt ze achteloos op, ,,vandaag tot nu toe: een paar glazen rode wijn, een beetje gin, een paar bètablokkers en ibuprofen, valium, Benzo’s en Ativan. Een beetje speed en een halve gram coke. En een multivitamine.’’

Meeuw

Geen wonder dat ze af en toe het bewustzijn verliest en niet meer weet of ze nu speelt in Tsjechovs De meeuw of dat ze zelf een meeuw is.

People, Places & Things (2014) van de jonge, Engelse auteur Duncan Macmillan begint als Emma zich gedwongen ziet na een totale breakdown af te kicken.

Hannah Hoekstra schittert in People, Places & Things van Toneelgroep Oostpool [video]
Ariane Schluter en Hannah Hoekstra in People, Places & Things
© Foto Sanne Peper

Macmillan schreef een eigentijds, aangrijpend verhaal over succes, verslaving en falen, waarin de therapie van Emma centraal staat. De tekst heeft urgentie, vaart, humor en voelt zeldzaam eigentijds en naturel aan.

De rol van Emma wordt fantastisch gespeeld door tweevoudig Gouden Kalf-winnares Hannah Hoekstra, die met deze rol hoogstwaarschijnlijk opnieuw in de prijzen zal vallen.

Emma is razendsnel, superslim, grofgebekt en heerlijk recalcitrant, en onder al dat intellect en cynisme voel je hoe kwetsbaar ze is. In het besef dat ze anders echt verloren is, doet ze, aanvankelijk zonder veel overtuiging en een en al opstandigheid, mee aan een streng afkickprogramma, gericht op volledige onthouding, waarbij het bijwonen van groepsbijeenkomsten verplicht is.

Vooral die groepsbijeenkomsten leveren briljante, emotionele en humoristische scènes op; Hoekstra laat zich niet zomaar ’knechten’, zoals duidelijk wordt door haar lichaamstaal, gemene grappen en dodelijke blikken.

Overeenkomsten

De parallel met het theater is een dankbare want er zijn veel overeenkomsten. De rollenspelen, die ze verplicht bijwoont en waar ze helemaal geen zin in heeft, lijken verdacht veel op de improvisatielessen op de toneelschool.

Ze leveren een aantal hele mooie, heftige levensverhalen op en aandoenlijke bijrollen. Ariane Schluter excelleert in een aantal rollen, onder meer als hoofd van de afdeling (streng) en als therapeut (lief).

Bovendien, zegt Emma, voelt ze zich zo op haar gemak in het theater, omdat het eigenlijk heerlijk gecondenseerd leven is: als actrice mag zij de heftige momenten telkens opnieuw beleven – steeds weer die die hartverscheurende liefde of die peilloze haat – en de saaie stukken slaat ze gewoon over.

Toen ze in Antigone de hoofdrol speelde, brak elke avond haar hart bij het begraven van haar broer en haar tranen kwamen als vanzelf, maar toen haar bloedeigen broer doodging, blokkeerde elke emotie. Het is een van de redenen van haar ’crash’.

People, Places & Things is een voorstelling waarin je beurtelings huilt en lacht, en soms allebei tegelijk. Heel erg mooi gespeeld, hartverscheurend en supergeestig theater.

Theater

Toneelgroep Oostpool met /People, Places & Things. Tekst: Duncan Macmillan. Vertaling: Hannah van Wieringen. Regie: Marcus Azzini. Spel: André Dongelmans, Hannah Hoekstra, Thomas Höppener, Loek Peters, Ariane Schluter, Belinda van der Stoep en Simme Wouters. Gezien: Theater Frascati, 15 jan. Te zien: Toneelschuur, 31 jan t/m 2 feb. Meer info: oostpool.nl

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen