Speciale vakken voor nieuwe mavo/havo Saenredam College

Speciale vakken voor nieuwe mavo/havo Saenredam College
Afdelingsleider Tineke en directeur Marijke Hendriks maken zich klaar voor het nieuwe Saenredam College.
© foto pascal fielmich
Zaandijk

Het Saenredam College in Zaandijk biedt vanaf komend schooljaar voor de eersteklassers mavo/havo aan. Dat is niet de enige verandering die de nu nog vmboschool ondergaat. De school gaat ook onderwijs aanbieden in clusters.

Frans, wiskunde, biologie: de normale vakken blijven, vertellen directeur Marijke Hendriks en afdelingsleider van het eerste leerjaar, Tineke Keuning. Daarnaast wordt tijd ingeroosterd voor de zogeheten curriculumclusters. Daarbij ontwikkelen leerlingen sociale en praktische vaardigheden aan de hand van maatschappelijke thema’s.

Het werkt als volgt. Er zijn drie clusters: Lifestyle Sciences, creatieve economie en Changemakers. In het eerste jaar maken ze kennis met de clusters. In het tweede jaar kiezen ze een van de drie. In ieder geval een keer in de week krijgen de scholieren daarin les.

Per cluster verschillen de thema’s. Bij Lifestyle Sciences kan bijvoorbeeld de plastic soep centraal staan. Leerlingen leren niet alleen wat dat inhoudt, ze leren ook hoe ze watervervuiling meten, hoe ze brononderzoek verrichten en hoe ze de juiste onderzoeksvraag stellen. Bij creatieve economie kan het gaan om hoe je goede fotograaf wordt. ,,Natuurlijk moet je goede foto’s kunnen maken, maar je moet jezelf daarnaast kunnen verkopen’’, vertelt Keuning. Tijdens de clusterles bedenken de leerlingen wat er allemaal bij komt kijken om een goede fotograaf te worden en gaan ze daarmee aan de slag. Changemakers gaat in op hoe je het verschil kunt maken. ,,Dat moet je zien in de breedste zin van het woord: van hoe je je opstelt als je getuige bent van een mishandeling tot hoe het wereldvoedselprobleem in elkaar zit’’, zegt de afdelingsleider.

Volgens Keuning sluit de projectmatige aanpak van het onderwijs in de onderbouw goed aan op het basisonderwijs. ,,Daar zijn kinderen gewend om op die manier les te krijgen.’’ De clusters zijn bedacht door de school. ,,We wilden een weerspiegeling van de belangrijkste onderwerpen in de maatschappij’’, vertelt directeur Hendriks. Zo kwamen we uit op duurzaamheid, technologie en creativiteit.’’ Volgens Hendriks is het Saenredam College de enige school in de Zaanstreek die met curriculumclusters gaat werken.

Vijdagmiddag 1 februari en zaterdagochtend 2 februari hebben op het Saenredam College open dagen plaats. Hendriks verwacht een goede toeloop. De school telt nu zevenhonderd leerlingen. ,,Dat komt omdat we dit schooljaar geen brugklas hebben voor de vmbo-stromingen basis en kader en de havo nog moet beginnen.’’ De school wil groeien naar een aantal van achthonderd. ,,Dat is waar we doorgaans ook op zitten’’, zegt Hendriks.

Klein

Keuning vertelt dat de school relatief klein is. ,,Iedereen kent elkaar. Het geeft de leerlingen het gevoel dat ze worden gezien.’’ De afdelingsleider vertelt dat het Saenredam een Deep Democracyschool wil worden. Dat betekent dat leerlingen veel zelfregie krijgen. ,,We willen ervoor zorgen dat we weten hoe het met ze gaat zodat we daarmee rekening kunnen houden tijdens het lesgeven’’, vertelt Keuning. De gedachte erachter is dat het motiverend werkt als de school naar de leerlingen luistert. Deze opzet vraagt een andere rol van de docenten. Zij scholen zich en ontwikkelen onderwijs voor de clusters en hun eigen vakgebied op mavo/havoniveau.

Meer nieuws uit Zaanstreek

Lees hier de digitale editie



Volg ons