Komgrens Monnickendam verleggen voor de veiligheid?

Monnickendam

De bebouwde kom van Monnickendam moet worden uitgebreid om de verkeersveiligheid te vergroten. De komgrens aan de oostkant van de stad, op de Waterlandse Zeedijk, zou met bijna een kilometer moeten worden verlegd richting het zuiden.

Dat vindt een aantal inwoners van de stad en ook de Stadsraad Monnickendam pleit voor uitbreiding van de bebouwde kom. De politiek van Waterland praat daar aanstaande donderdag over.

Verlichting

Initiatiefnemer van het plan voor verlegging van de komgrens is Monnickendammer Maarten Verwey, voormalig statenlid van de provincie Noord-Holland voor D66. Hij pleit al lange tijd voor een uitbreiding van de bebouwde kom en hield dat pleidooi voor het laatst in oktober vorig jaar, toen de gemeenteraad discussieerde over het al dan niet laten branden van de verlichting langs het fietspad op een deel van de Waterlandse Zeedijk. Die verlichting was uitgeschakeld omdat het traject buiten de bebouwde kom ligt.

De grens van de bebouwde kom op de Waterlandse Zeedijk eindigt nu ter hoogte van het Mirror Paviljoen. Volgens de voorstanders van uitbreiding komt de nieuwe grens net voorbij de afslag naar de Bereklauw te liggen. Ter hoogte van de Bereklauw houdt het fietspad op en moeten fietsers de weg oversteken om hun weg te vervolgen via het fietspad bovenop de dijk.

Volgens Verwey heeft verplaatsing van de komgrens diverse voordelen voor de verkeersveiligheid. Zowel op het fietspad als op de rijbaan voor auto’s, zo schrijft hij aan de gemeenteraadsleden. De maximumsnelheid op de rijbaan wordt teruggebracht van tachtig naar vijftig kilometer per uur. Dat komt sowieso de veiligheid ten goede, aldus Verwey, maar op het traject kunnen dan ook bromfietsers naar de rijbaan worden gedirigeerd, zodat die niet meer op het fietspad rijden. ,,Aan het fietspad zelf moet vervolgens nog wel wat gebeuren’’, zegt Verwey. ,,Dat is nu op sommige plekken maar net twee meter breed. Dat moet minimaal tweeënhalve meter zijn. Ook de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers kan worden verbeterd.’’

Wegbeheerder

Dat laatste is overigens geen taak van de gemeente, maar van de provincie, stelt Verwey. ,,De provincie is de wegbeheerder. Daar verandert niets aan als de komgrens wordt verlegd. De gemeente hoeft dus ook niet bang te zijn dat het verplaatsen van de bebouwde kom voor haar consequenties heeft in de zin van extra beheer- of onderhoudskosten. Dat is niet het geval.’’

Meer nieuws uit Waterland

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons