Stoelendans om plekje in kleinere bus Noord-Holland-Noord

Stoelendans om plekje in kleinere bus Noord-Holland-Noord
Chauffeurs en passagiers vrezen voor chaotische taferelen als Connexxion vanaf april kleinere bussen inzet.
© Foto Marcel Rob
Hoorn

Busvervoerder Connexxion vervangt in concessiegebied Noord-Holland Noord 62 van de 160 grote lijnbussen door een kleiner formaat. In de nieuwe bussen kunnen maximaal negentien passagiers een plek bemachtigen, ook al omdat de reizigers niet meer in de bus mogen staan.

De nieuwe lichting elektrische bussen van Connexxion worden vanaf april fasegewijs ook in Hoorn en omliggende gemeenten ingezet. Volgens de vervoersmaatschappij alleen op de uren en lijnen waar het reizigersaanbod dat toestaat. Connexxion zegt dat te toetsen aan de hand van het geregistreerde gebruik van de OV-kaart en de losse verkoop in de bus zelf. Connexxion kan nog niet zeggen om welke lijnen het gaat.

De toekomstige inzet van de bussen leiden bij zowel de chauffeurs als bij passagiers tot onrust omdat er bij de vertrekhaltes voor een stoelendans wordt gevreesd als het aantal belangstellenden groter is dan de negentien beschikbare plaatsen. ,,En daarnaast vindt geen chauffeur het leuk om onderweg een halte voorbij te rijden omdat de bus volzit, terwijl er wél passagiers staan te wachten’’, aldus een van de bestuurders van de bus in Hoorn.

Connexxion wil de gedateerde dieselbussen - 43 zitplaatsen en ook nog eens de nodige staanplaatsen - allemaal vervangen. Inmiddels rijden er al een groot aantal grotere elektrische bussen door Hoorn met een capaciteit van 34 zitplaatsen, waarin passagiers wel mogen staan. Connexxion was van plan de nieuwe bussen al begin januari in te zetten, maar tijdens de testritten bleken de kachels in de voertuigen te kwetsbaar. Dat defect wordt eerst verholpen.

De vervoerder noemt het op basis van de beschikbare cijfers onwaarschijnlijk dat er geen plek is voor alle passagiers, maar sluit ook niet uit dat het wel eens mis kan gaan. ,,Incidenten kunnen natuurlijk altijd voorkomen’’, aldus een woordvoerder die benadrukt dat de chauffeurs niet af mogen wijken van de maximumcapaciteit van negentien. ,,In een auto mag je ook niet meer mensen meenemen dan toegestaan.’’ Overigens zal Connexxion de chauffeurs niet zelf straffen als de regels worden overtreden. ,,Dat is een taak van de politie.’’

Bij het busstation voor het centrale station van Hoorn zijn nog weinig mensen op de hoogte van de toekomstige inzet van kleinere elektrische bussen. Woendrik Zuurdeeg reist dagelijks voor zijn werk vanuit zijn woonplaats Amsterdam naar het Anjerhof in Zwaag. Eerst met de trein en vanaf station Hoorn met buslijn 132 naar Zwaag. ,,Ik mag hopen dat op die lijn geen kleiner exemplaar wordt ingezet. Bij de scholengemeenschap van Copernicus stappen veel leerlingen in en uit. Die passen niet in een kleinere bus, zeker als ze niet meer mogen staan. Als Connexxion op dit traject wel kleinere bussen inzet, kies ik voor een ander vervoermiddel. Dan zet ik een fiets in de stalling van station Hoorn. Ik kan het me niet veroorloven om een bus te missen omdat er geen plek meer is.’’

Avenhorn

Sharon Bouwer, Alicia Vermaas (beiden afkomstig uit Hoorn) en de Bovenkarspelse Anouk Suurendonk reizen vier keer per week van station Hoorn naar Avenhorn. Het zou hen niet verbazen als Connexxion voor die verbinding voor een kleiner exemplaar kiest. ,,We zitten samen op een werk-en leerbedrijf en meestal zijn er niet veel passagiers in de bus’’, verduidelijkt Bouwer. ,,Ik geloof niet dat we in de toekomst bang moeten zijn voor dat we een half uur langer op de bus moeten wachten omdat er geen plek is.’’

Vermaas steunt haar daar in, al heeft ze nog wel wat aanmerkingen op Connexxion. ,,Ik verbaas me vooral over de slechte aansluiting. Als ik vanuit de wijk Kersenboogerd naar het station kom, rijdt de bus naar Avenhorn precies voor mijn neus weg. Dan moet ik een half uur in de wachtkamer zitten en dat is met koud weer geen pretje. De onderkant is niet afgedekt, waardoor de kou en de wind er altijd doorheen trekken. Ik hoop dat Connexxion daar ook eens oog voor heeft.’’

Ook de zeventienjarige Sandro Calma heeft in de ochtenduren andere zorgen. ,,Mijn bus naar Wognum zou een kwartier geleden al vertrekken, maar er komt niets opdagen. Ik vind het belangrijker dat een bus op tijd rijdt dan dat ik me druk moet maken over een plek. Ik zorg wel dat ik vooraan sta als iedereen in wil stappen.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Lees hier de digitale editie



Volg ons