’Erfgoedfestival Gooi & Vecht goed voor forse stijging bezoek’

’Erfgoedfestival Gooi & Vecht goed voor forse stijging bezoek’
Kinderrondleiding in Pinetum Blijdenstein.
© foto’s maarten van haaff/regio gv
Hilversum

Door het erfgoedfestival ’Groen in Gooi & Vecht’ stegen de bezoekersaantallen van de deelnemende musea en tuinen vorig jaar zomer met twintig procent. In 2020 volgt de tweede editie met als thema ’Grensverleggers’.

Regioconservator Laura Grijns heeft deze week bij Kasteel-Museum Sypesteyn een evaluatiebrochure over het eerste erfgoedfestival overhandigd aan Jan-Jaap de Kloet. De Wijdemeerse wethouder is voorzitter van het regionaal overleg cultureel erfgoed, recreatie en toerisme.

In de brochure concludeert De Kloet dat de samenwerking van musea en andere (erfgoed)instellingen een groot succes was. Onder de deelnemers bevonden zich Singer Laren, het Huizer Museum, Kasteel-Museum Sypesteyn, het Vechtstreekmuseum, Museum Weesp, Muiderslot, Pampus, Pinetum Blijdenstein, de Vrienden van het Gooi en Tussen Vecht en Eem.

Groenverhalen

Van 31 mei tot en met 9 september konden bewoners en bezoekers van het erfgoedfestival op een laagdrempelige manier kennismaken met Gooise groenverhalen door middel van ruim honderd publieksactiviteiten. Door de hele regio heen waren er tentoonstellingen (zeven in totaal), wandel- en fietsroutes, rondleidingen, lezingen over het groene landschap, ’tuin talks’, en schilderworkshops. Voor kinderen was er een compleet programma met onder meer creatieve workshops, fietstochten, wandelingen en een groen ’doeboek’. Het festival werd afgesloten een slotmanifestatie bij Pinetum Blijdenstein.

’Erfgoedfestival Gooi & Vecht goed voor forse stijging bezoek’
Gitte Spee met kinderen in de Piet Oudolf Tuin van Singer Laren.

Bewezen

’Het initiatief en het gemeenschappelijke thema hebben gewerkt’, constateert De Kloet, die wijst op de fikse stijging van de bezoekersaantallen bij de deelnemers. ’Daarmee heeft het festival zich bewezen. Meteen al. Natuurlijk zijn we daar zeer blij mee, maar we weten tegelijkertijd dat er bij een volgende editie nog een slag gemaakt kan worden.’ Te weten: meer deelnemers en een grotere uitwisseling van collecties en ’afzonderlijke pareltjes’.

Vloggen

Voor en tijdens het festival volgden de deelnemende instellingen een workshop social media-gebruik en vloggen. Hierdoor waren ze in staat om zelf korte filmpjes te maken over hun eigen tentoonstellingen en acties. Hun berichten zijn volgens de organisatie veelvuldig gedeeld op sociale media en kregen veel respons. De vlogs vormen een basis voor een beeldbank. ’Bereik social media: 525.000’, meldt de evaluatiebrochure.

Het erfgoedfestival wordt een biënnale: de tweede editie, in 2020, krijgt als centraal thema ’Grensverleggers’.

’Erfgoedfestival Gooi & Vecht goed voor forse stijging bezoek’
Festivalbezoekers ontdekken de regio per fiets.

Erfgoedsector

De musea in het Gooi en de Vechtstreek werken aan een programma om door samenwerking de erfgoedsector te versterken. Naast het festival slaan zij ook op het terrein van beleidsontwikkeling en collectiebeheer de handen ineen. De samenwerking ondersteunt de kleine instellingen bij hun verdere professionalisering en stimuleert ’collectiemobiliteit’.

Meer nieuws uit Gooi

Lees hier de digitale editie



Volg ons