Aquaducten als alternatief voor ’knelpuntbruggen’ in Noord-Holland

Alkmaar

De drukste kruispunten van verkeers- en vaarwegen in Noord-Holland moeten worden ontvlecht en worden vervangen door aquaducten: tunnels onder het water.

Dat bepleit de provinciale afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer, de belangenvereniging voor beroeps-, binnen- en recreatievaart.

Spertijden

,,Wanneer de brug omhoog staat, heeft wegverkeer daar hinder van. Zijn er spertijden, dan moet de scheepvaart wachten. Dat leidt tot onnodige ergernis en kost zowel het transport over de weg als over het water geld’’, stelt voorzitter Hans Stammes van de belangenclub met circa 100 leden.

Door verouderde ’knelpuntbruggen’ te vervangen door aquaducten kan in zijn ogen economische - en milieuwinst worden behaald.

Leeghwaterbrug

,,De Leeghwaterbrug in Alkmaar, die nu wordt aangepakt, is een voorbeeld van hoe het niet moet.’’

Ook voor de Coenbrug in de A8 bij Zaanstad, de brug over de Nauerse Vaart (Krommenie), de vlotbrug in Burgervlotbrug en busbaanbrug over de ringvaart in de Haarlemmermeer zouden Aquaducten volgens Stammes een prima oplossing kan zijn voor betere doorstroming van weg- en scheepvaartverkeer.

Hij pleit daar juist nu voor, omdat veel bruggen in de provincie verouderd zijn en moeten worden vervangen of opgeknapt.

Versleten

,,De meeste kunstwerken, zoals ze die noemen, zijn meer dan 50, 60 jaar oud. Veel bruggen zijn technisch versleten en aan het einde van hun levensduur’’, aldus Stammes.

,,Nieuwe bruggen aanleggen is mooi, maar misschien is het met het oog op de toekomst - de verwachting is niet dat het wegverkeer afneemt en we rekenen op groei in de scheepvaart - beter in maatoplossingen te denken. Dan maak je een grotere stap.’’

Irritaties

,,Daar waar irritaties tussen beide stromen ontstaan, zou je van situatie tot situatie moeten bekijken welke locaties zich lenen voor aquaducten. Het IJ heeft nu eenmaal een andere breedte dan het Noordhollands Kanaal. Waar is het zinvol en kan het echt het verschil maken?’’

De voorman van de beroepsvaart beseft dat dergelijke projecten vele miljoenen kosten en de overheid niet altijd even bereidwillig blijkt om daarvoor op te draaien.

,,Helaas wordt het economisch voordeel dat je behaalt vaak niet in het financiële plaatje meegenomen. Ten onrechte, want elke minuut dat een vrachtwagen of schip stil staat of ligt, kost geld.’’

Milieuvoordeel

,,Bovendien: hoeft niemand te stoppen en ontstaan er geen files door brugopeningen of storingen, dan heeft de omgeving daar milieuvoordeel van.’’

Het aquaductenplan is een van de speerpunten uit het ambitieuze document ’Ware Koers NH 2030’: een toekomstvisie van BLN-Schuttevaer.

,,Tot nu toe waren we overal brandjes aan het blussen. Hiermee laten we aan iedereen in een oogopslag zien waar we voor staan en waar we voor strijden.’’

Overslagcentra

Zo wil de belangenclub onder meer dat de provincie een regierol op zich neemt bij de ontwikkeling van regionale overslagcentra: containerterminals voor de binnenvaart.

De Boekelermeer in Alkmaar, Schiphol-Oost, Oude Zeug in Wieringerwerf, Enkhuizen, Hoorn en Kooyhaven in Den Helder zouden uitgelezen locaties zijn.

,,Vervoer over het water is de schoonste manier van transport. Schepen zijn al snel honderd keer groter dan trucks’’, aldus Stammes.

,,Met ’warehouses’ langs de waterkant beperk je het aantal vrachtwagenbewegingen. Daar moeten grote bedrijven als Action en Albert Heijn toch potentie in zien?’’

Woningbouwplannen

Verder zouden gemeenten en provincie bij woningbouwplannen langs het water meer rekening met scheepvaart moeten houden.

,,In het verleden hebben diverse los- en overslagwallen door nieuwbouw in de buurt restricties opgeworpen gekregen of zijn zelfs vervallen. Dat zou, zeker nu toeristisch vervoer en cruisevaart in opmars zijn, elektronisch of zelfsturend varen de toekomst wordt, niet zomaar meer moeten kunnen.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons