Akkoord over groei Schiphol onhaalbaar

Akkoord over groei Schiphol onhaalbaar
Schiphol

Een akkoord over de groei van Schiphol tot 2030 is onhaalbaar geworden nu de bewoners hun standpunt hebben verhard.

Onderhandelaar Hans Alders zal eind deze maand zijn opdracht aan de minister moeten teruggeven. Een breed gedragen akkoord is niet meer haalbaar nu de bewoners tot 2024 helemaal geen groei meer op Schiphol willen. „We moeten nog wel vergaderen, maar de standpunten zijn niet meer te verenigen”, concludeert bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik. Mede-onderhandelaar Matt Poelmans deelt die conclusie. „Maar de komende twee jaar zullen we dan verder praten over het luchtvaartbeleid.”

De omslag is het gevolg van een al lopend intern conflict bij de bewoners. Daar zijn tien clustervertegenwoordigers (twee per startbaan). Een meerderheid vindt de huidige grens van 500.000 vluchten genoeg. Geen extra vluchten, omdat de overlast in de omgeving dan nog groter wordt. Het liefst krimp, zoals ook de milieubeweging wil. Drie van de vertegenwoordigers zaten aan de overlegtafel van Alders, waar ook de sector, overheden en milieubeweging zitten.

Ook dit drietal was verdeeld. Vertegenwoordigers Kees van Ojik (Zwanenburg) en Klaas Bijlsma (Aalsmeer) schaarden zich achter het compromis dat eind december werd bereikt. Tussen nu en 2028 zouden er slechts 25.000 vluchten bij kunnen. De sector had gehoopt op 80.000 extra vluchten. Ook verbond Schiphol zich aan een pakket aan hinderbeperkende maatregelen. Spelbreker kan Lelystad worden, wanneer vakantievluchten van Schiphol niet naar Lelystad kunnen worden verplaatst.

Ruzie

Deze week kwam daar een tweede spelbreker bij: de interne ruzies bij de bewoners. Vertegenwoordiger Matt Poelmans (Oegstgeest) wil tot eind 2023 geen groei en in de tussentijd verder praten over eventuele noodzaak van extra vluchten daarna. „Ik denk dat er binnen de 500.000 vluchten nog genoeg ruimte is voor nieuwe bestemmingen. Zeker wanneer korte vluchten worden vervangen door de trein. Wij zullen bij de hervatting van de onderhandelingen een voorstel doen voor kwalitatieve en duurzame ontwikkeling van Schiphol in de naaste toekomst, de nieuwe vorm van selectiviteit.’’

Daarnaast werd Klaas Bijlsma deze week door zijn achterban aan de kant gezet, omdat zijn Aalsmeerse achterban tegen extra vluchten is. In de vergadering van de tien clustervertegenwoordigers kreeg Van Ojik de opdracht mee om tegen groei te stemmen. In ieder geval tot eind 2023. Eerst moet de Milieu Effect Rapportage klaar zijn, moeten alle afspraken in wetgeving worden omgezet en moet het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 29.000 per jaar. In de tussentijd komt de Luchtvaartnota af met het beleid tot 2050.

Voor de luchtvaartsector is helemaal niet groeien, onaanvaardbaar, zodat het nieuwe standpunt van de bewoners een akkoord onmogelijk maakt. „Ik heb dit aan Alders laten weten. Wat mij betreft heeft onderhandelen geen zin meer. De minister zal het dossier nu naar haar toe trekken en een besluit nemen. De Omgevingsraad Schiphol is dan buiten spel gezet”, constateert Van Ojik verbitterd. Hij beraadt zich nog op zijn positie.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons